Jak nie OZE, to co? Debata na temat źródeł energii.

REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"

Dodano: 14.04.2024

0

0

Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
W debacie wzięło udział 25 osób
Jaki temat debaty wybraliście? Dlaczego się na niego zdecydowaliście? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed debatą? [min. 300 znaków]

12 kwietnia uczniowie klasy 8a i 6b wzięli udział w debacie „za i przeciw” zorganizowanej w ramach projektu Młodzi Głosują. Wybraliśmy taki temat - gdyż w tym roku realizowaliśmy w szkole projekt Lekcja o funduszach – klimat. Zmiany klimatyczne które zauważamy na co dzień, nas niepokoją. Jednym ze źródeł zanieczyszczenia powietrza jest duża emisja gazów pochodząca ze spalania surowców kopalnianych.

Jak przebiegła debata? Jakie argumenty wysuwały osoby uczestniczące? Czy trudno było prowadzić debatę? [min. 200 znaków]

Debata przebiegała spokojnie. Uczniowie przez dwa tygodnie wcześniej szukali informacji na zadany temat, zapoznawali się z różnymi opiniami. Podczas debaty uczestnicy wyrażali swoje stanowisko i podawali argumenty za i przeciw. M. in. uczniowie wymieniali wiele zalet elektrowni wodnej np. możliwość wykorzystania zbiorników w celach przeciwpowodziowych i retencji wody, brak emisji szkodliwych substancji, mały hałas, rozwój turystyki w bezpośrednim sąsiedztwie, bardzo odporne instalacje, duża wydajność. Przy omawianiu elektrowni wiatrowych przedstawili m.in. takie zalety- krótki czas budowy, niskie koszty eksploatacji, możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sąsiedztwie wiatraków. W przypadku elektrowni słonecznych, wymienili zalety: możliwość instalacji w trudno dostępnych lokalizacjach, a także na konstrukcjach budynków, brak zagrożenia dla mienia i życia ludzi w przypadku awarii, produkcja energii elektrycznej nawet w czasie zachmurzenia nieba, możliwość dostarczenia energii elektrycznej z dala od sieci energetycznych. Przy geotermii, dostępność przez cały rok, niski koszt obsługi, stały koszt energii, ciepła woda wydobywana otworem eksploatacyjnym zatłaczana jest z powrotem w głąb Ziemi. Omawiając energię biomasy podali: niska emisja gazów cieplarnianych, powszechność występowania biopaliw na Ziemi, rozwój obszarów wiejskich, możliwość wykorzystania dotacji, możliwość wykorzystania produktów ubocznych rolnictwa. Omawiając zalety OZE uczniowie też nie zapomnieli przytoczyć wad w/w źródeł.. Analizując wady i zalety paliw kopalnych, uczniowie wymienili jako zaletę: wysoką wydajność energetyczną, dostępność i łatwość magazynowania. Zwrócili też uwagę na postęp cywilizacyjny, który dokonał się dzięki tzw. brudnej energii. Jednak ze względu na wady paliw kopalnych i negatywne ich skutki ważne jest, aby jak najszybciej wdrażać alternatywne źródła energii, które są bardziej ekologiczne i nie wyniszczające środowiska naturalnego, planety oraz zdrowia ludzi. Ale biorąc pod uwagę brak lub bardzo niską emisję szkodliwych substancji, większość uczestników opowiedziało się za energią odnawialną -OZE

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 100 znaków]

Takie debaty powodują większe zainteresowanie uczniów sprawami społeczno- gospodarczymi, zmienią podejście do różnych źródeł energii, co w następstwie może zaowocować obywatelskimi nawykami w przyszłości. 

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnej debaty? [min. 100 znaków]

Najtrudniejszy w debacie był sam początek. Pokonanie tremy która towarzyszyła dyskutantom, to był nie lada wyczyn. W miarę upływu czasu, uczniowie pokazali szeroki punkt widzenia na dany temat. Wysuwali trafne wnioski.

Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/ulS363853698

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/LlL107891151

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/JqE228508773

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/MNn520241103

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/tEm788106439

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/NXf256756181

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/meG347014237



Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś