Piąte debatuje! Debato o OZE! Czy państwa członkowskie UE powinny odejść od paliw kopalnych na rzecz OZE?

REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"

Dodano: 15.04.2024

0

0

Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
ok. 40 osób

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]

Gdy padło hasło przeprowadzenia debaty oksfordzkiej, uczniowie długo się nie wahali i bardzo chętnie się do niej zgłosili. Zgłosiło się 7 osób. Sprawnie podzielili się na 2 drużyny. Skorzystaliśmy z Państwa propozycji i wybraliśmy temat nr 1 do debatowania. Z jednej strony trzyosobowa drużyna propozycji, a z drugiej strony czteroosobowa drużyna opozycji. Wspólnie ustaliliśmy termin przeprowadzenia debaty i zgłosiliśmy się do dyrekcji o udostępnienie auli do przeprowadzenia debaty. Debata odbyła się 14 kwietnia 2014 roku. W debacie wzięło udział około 40 osób, 7 uczestników oraz 4 osoby w komisji. Jedna osoba była marszałkiem. Osoby siedzące w Komisji nie były przypadkowe. Byli to starsi koledzy, którzy doświadczenie brania udziału w debacie oksfordzkiej mieli już za sobą. Bardzo chętnie udzielali naszym uczestnikom rad. A po debacie ocenili ich poczynania. Wspólnie ustaliliśmy również, że słuchacze bądź przeciwnicy mogą zadać w trakcie jednej wypowiedzi maksymalnie 2 pytania. Przypomnieliśmy również maksymalny czas trwania wypowiedzi, który trwał 4 minuty oraz sposób zadawania pytań. Reszta widowni przysłuchiwała się uważnie poczynaniom swoim kolegów. 


Zdjęci 1 przedstawia uczestników oraz komisje. 


Zdjęcie 2 ukazuje marszałka wprowadzającego w kontekst debaty. Marszałek zapoznał nas z tematem odnawialnych źródeł energii i zadał na koniec pytanie, czy w związku z tym państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny zdecydować o odejściu od paliw kopalnych na rzecz OZE, czy jednak zostać przy paliwach kopalnych tak długo, jak to będzie możliwe? 


Zdjęcie 3 przedstawia pierwszego mówcę, który zaprezentował stanowisko swojej drużyny. Jako argumenty popierające tezę powołał się na korzyści płynące z fotowoltaiki oraz możliwość generowania energii odnawialnej, nawet w cięższych warunkach pogodowych oraz możliwość magazynowania jej przez długi okres czasu. Odwołał się również do negatywnego wpływu emisji na środowisko oraz zdrowie ludzi. Jako przykład podał nasze miasto Płock, gdzie zachorowalność na raka płuc jest najwyższa w skali kraju. 


 Zdjęcie 4 przedstawia mówcę opozycji mówiącego o nierealnym szybkim przejściu Polski na OZE. Przytacza, że nierealne jest przejście na OZE do 2030 r. ze względu na koszty inwestycyjne, których nie będziemy w stanie udźwignąć.  


Zdjęcie 5 przedstawia znowu Olka, który jako jedyny zabrał głos dwukrotnie. W swojej drużynie pełnił rolę mówcy 1 i mówcy 2. W kolejnych 4 minutach kontynuował argumentacje z pierwszej części opierając swoje wypowiedzi na statystykach.  


Zdjęcie 6 i 7 przedstawia wypowiedź opozycji. Widać również, że padają pierwsze pytania ze strony propozycji. Oliwier odniósł się do pytań kolegów. Widać było, że przygotował się do swojej wypowiedzi.  


Zdjęcie 8 przedstawia Julię z drużyny propozycji. Julia bardzo sprytnie zbijała argumenty kolegów o paliwach kopalnych. Wypowiedzi jej były spójne i logiczne.  


Zdjęcie 9 przedstawia z kolei Tomka podbijającego argumentacje za paliwami kopalnymi. Wspominał między innymi o polskiej kulturze i tradycji związanej z terenami górniczymi. I tu również zaczęły padać pytania ze strony przeciwnej. Widoczne to jest na zdjęciu 10.  


Zdjęcie 11 i 12 to już podsumowanie obydwu stron. W trakcie tych wypowiedzi nie można było zadawać już pytań. 


Zdjęcie 13 przedstawia drużynę propozycji, Olka, Julie oraz Zuzię.  


Zdjęcie 14 przedstawia zespół opozycji, Janka, Oliwiera, Tomka oraz Kacpra.  


Na zdjęciu 15 widać komisje obradującą, kto lepiej wypadł podczas debaty. Członkowie komisji podczas trwania debaty robili skrupulatne notatki, wliczyli plusy i minusy wypowiedzi naszych mówców.  


Zdjęcie 16 przedstawia komisję, która każdemu z uczestników powiedziała kilka słów. Wspomnieli między innymi o nieczytaniu z kartek definicji, których i tak nikt nie zapamięta. Pochwalili za umiejętność tworzenia wypowiedzi i merytoryczne przygotowanie do debaty. Zachęcili również do zadawania większej ilości pytań.  


Komisja z marszałkiem na czele podjęła decyzję, że lepiej poradziła sobie drużyna propozycji. Uczniom i widowni prezentowana debata podobała się i wspólnie stwierdzili, że będą kolejne debaty... I z pewnością skorzystamy z rad starszych kolegów :) 


Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu

Magdalena Dziarnowska

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/Iah252684072

Julia Jagiełło

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/fei643581074

Oliwier Wojtewicz

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/gMa469524401

Jan Kardaś

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/IQn619814091

Aleksander Mieszkowicz

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/aNd236784225

Tomasz Doliński

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/ALg459137580

Kacper Pessel

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/PSD634676258

Zuzanna Głód

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/Ncr381932975


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś