Do 2030 roku odnawialne źródła energii (OZE) powinny zastąpić paliwa kopalne jako główne źródło energii w Unii Europejskiej?

REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"

Dodano: 16.04.2024

0

0

Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
17 uczniów klasy 7a oraz 8 przedstawicieli klas 4-8, czyli 25 osób.
Jaki temat debaty wybraliście? Dlaczego się na niego zdecydowaliście? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed debatą? [min. 300 znaków]

16 kwietnia uczniowie klasy 7a i przedstawiciele pozostałych klas 4-8 wzięli udział w debacie oksfordzkiej „ZA I PRZECIW” zorganizowanej w ramach projektu MŁODZI GŁOSUJĄ. Uczniowie wybrali pierwszy zaproponowany przez organizatorów temat: Do 2030 roku odnawialne źródła energii (OZE) powinny zastąpić paliwa kopalne jako główne źródło energii w Unii Europejskiej? Wybrali taki temat, bo zmiany klimatyczne istotnie wpływają na nasze życie. Jednym ze źródeł zanieczyszczenia powietrza jest duża emisja gazów pochodząca ze spalania surowców kopalnych.

Jak przebiegła debata? Jakie argumenty wysuwały osoby uczestniczące? Czy trudno było prowadzić debatę? [min. 200 znaków]

Uczniowie wcześniej przygotowali się do dyskusji na wybrany temat, zapoznawali się z różnymi opiniami, skorzystali z zaproponowanych linków. Podzielili się na tych, którzy przedkładali propozycje oraz opozycję. Podczas debaty jedni i drudzy pozyskali sojuszników i zwolenników. Uczestnicy wyrażali swoje stanowisko, podając argumenty „za i przeciw”.

 Dyskutanci wymieniali wiele zalet OZE:

-możliwość wykorzystania zbiorników wodnych w celach przeciwpowodziowych w przypadku elektrowni wodnych,

- brak emisji szkodliwych substancji,

 niewielki hałas,

-  rozwój turystyki w bezpośrednim sąsiedztwie,

 - krótki czas budowy elektrowni wiatrowych,

-  niskie koszty ich eksploatacji,

- możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w sąsiedztwie wiatraków

- możliwość instalacji elektrowni słonecznych w trudno dostępnych lokalizacjach,

- instalowanie paneli na budynkach,

-  brak zagrożenia dla mienia i życia ludzi w przypadku awarii,

 - produkcja energii elektrycznej bez względu na aurę,

 -dostępność geotermii przez cały rok,

-  niski koszt obsługi, stały koszt energii.

Były też kontrargumenty za paliwami kopalnymi, np.:

- wysoką wydajność energetyczną,

- dostępność i łatwość magazynowania.

 Większość uczestników opowiedziała się jednak za energią odnawialną -OZE.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 100 znaków]

Temat jest na czasie, wzbudził zainteresowanie, dyskusja była ożywiona, uczestnicy dobrze się do niej przygotowali. Takie debaty zwiększają zainteresowanie uczniów tym, co dzieje się wokół nich. Analizując różne źródła energii, w przyszłości będą świadomymi obywatelami.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnej debaty? [min. 100 znaków]

Najtrudniejszy w debacie początek, ale moderatorka spisała się na medal i tak poprowadziła dyskusję, że każdy z uczestników mógł się wypowiedzieć w temacie dyskusji. Ważne, że debata zakończyła się wyciągnięciem wniosków i wskazaniem, że OZE to przyszłość kolejnych pokoleń, o którą musimy zadbać już teraz.

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]

Powyższy fotoreportaż jest uzupełnieniem naszej relacji. Kolejne zdjęcia pokazują rozmieszczenie uczestników debaty, zadbaliśmy by prowadzący i moderator mieli wyraźnie oznaczone miejsca. Odpowiednie opisy przygotowaliśmy także dla dyskutantów. Ci "za" zasiedli za tabliczką PROPOZYCJE, Ich oponenci mieli tabliczkę OPOZYCJA. Za dyskutantami usiedli ich zwolennicy, którzy także wypowiadali się w temacie dyskusji. Dyskutanci zabierali głos, kontrując wypowiedzi swoich przeciwników w dyskusji. Moderatorka udzielała głos dyskutantom, zachęcała do wypowiedzi, podsumowała także debatę. Sekretarz zapisywał wnioski.

Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/QqI953376751

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/FRN217377640

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/xRK382223313

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/WYb097584996

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/MkX561746034

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/iqJ668311060

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/mcx118534720

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/eBb344562312

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/Qnx566419828

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/hES187459290

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/JYE753509053

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/PHS165623489


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś