Debata ,,Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę względem imigrantów nielegalnie przekraczających granicę"

REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"

Dodano: 16.04.2024

0

0

Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
50

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]

Zdjęcie 1

Nasz Szkolny Klub Europejski liczy 8 członków. Jedna koleżanka jest cały kwiecień na praktykach zawodowych, więc zostało nas siedmioro. Dlatego też podział ról był następujący - 3 osoby są w propozycji, 3 osoby są w opozycji, a jedna osoba jest jednocześnie moderatorem i sekretarzem. Natalia, czyli koleżanka, która obecnie ma praktyki, nie zawiodła nas, ponieważ nawet poza szkołą nam pomagała - znajdowała nam argumenty, oraz pomogła przygotowywać się do dyskusji. Natalia, pomimo że bezpośrednio nie uczestniczyła w debacie, bardzo nam pomogła w jej przygotowaniu.

  

Zdjęcie 2 i 3

Dodatkowo ustaliliśmy, iż koleżanka, która jest na praktykach, przeanalizuje cały "Przewodnik debatowania dla uczestników i uczestniczek" i sporządzi dla nas notatki, wybierze temat i ukierunkuje nas argumentami w tym temacie. Tak też Natalia zrobiła. Otrzymaliśmy od niej wskazówki i najważniejsze informacje dotyczące debatowania, które też analizowaliśmy na naszym spotkaniu klubu tydzień przed debatą (co też jest widoczne na dwóch zdjęciach).

 

Zdjęcie 4

Dwie godziny przed rozpoczęciem debaty, w bibliotece szkolnej, odbyła się oficjalna próba debaty. Każdy z uczestników debaty zaprezentował przygotowaną przez siebie wypowiedź. Pojawiły się drobne błędy i niedomówienia. Próba przebiegła jedynie z drobnymi problemami, ale dzięki naszemu doświadczeniu w debatach oksfordzkich, szybko udało nam się je rozwiązać.

 

Zdjęcie 5 i 6

Przed rozpoczęciem debaty, przygotowano salę do odbycia debaty oksfordzkiej na temat ,,Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjna politykę względem imigrantów nielegalnie przekraczających granicę". W tym celu uczniowie klasy 2c, którzy mieli lekcję w sali, w której za godzinę miała odbyć się debata, przygotowali ławki i krzesła oraz poukładali je w taki sposób, aby pomieścić zarówno widownie, jak i stworzyć warunki zgodne ze standardami, w których powinna być przeprowadzana debata oksfordzka.

 

Zdjęcie 7

Zdjęcie to przedstawia naszego moderatora/sekretarza, który rozpoczynał debatę witając wszystkich obecnych i przedstawiając debatujących. Nasz moderator zaprezentował tezę debaty i krótko przedstawił naszej widowni  schemat przebiegu całej debaty. Ola, nasz moderator, czuwała nad przebiegiem całej rozmowy, pilnowała porządku harmonogramu  oraz zapowiadała kolejnych mówców.

 

Zdjęcie 8

Po wprowadzeniu do tematu debaty przez moderatora, głos zabrał pierwszy mówca z drużyny propozycji. Przedstawił uczestnikom debaty jednoznaczną zgodę jego drużyny w tym temacie. Uargumentował swoje zdanie tym, że państwa członkowskie powinny zdecydowanie reagować na nielegalne naruszanie granic swoich krajów i kontrolować tożsamość osób migrujących. Wspomniał on także o dużym koszcie utrzymania uchodźców oraz o nowym pakcie migracyjnym wprowadzonym przez  Unie Europejską.  Widzowie słuchali go z wielkim zaciekawieniem i zachwytem.

 

Zdjęcie 9

Kolejno przemawiała pierwsza osoba z opozycji. Pierwszy mówca z drużyny opozycji przedstawił punkt widzenia jego drużyny w tym temacie, a mianowicie, że nie zgadzają się z bardziej restrykcyjną polityką Unii wobec migrantów. Użył on następujących argumentów - każdy człowiek na Ziemi ma prawo do lepszego życia, powinniśmy okazywać współczucie i zrozumienie innym, migracja daje nam możliwość pokazania człowieczeństwa przez Europejczyków. Jednym z jego najważniejszych argumentów było to, iż migracja da możliwość naprawy demografii Europy. Kolega Norbert, czyli pierwszy mówca opozycji, decydowanie wyróżniał się na tle swojej drużyny, gdyż mówił on bardzo przekonująco, z opanowaniem i wyraźnym tonem głosu. Na końcu pochwaliliśmy kolegę za tak dobre przygotowanie się do debaty i świetne publiczne wystąpienie.

 

Zdjęcie 10

Na zdjęciu widzimy mówcę, który miał za zadanie zbijać argumenty przeciwników. Na początku kolega Antek wspomniał treść tezy oraz przypomniał o tym, że się z nią zgadza. Nasz mówca odniósł się do argumentu drużyny przeciwnej, która mówiła, że nielegalna imigracja w ostatnich latach przyjmuje tendencję spadkową w porównaniu do 2015 roku, kiedy to wystąpił największy kryzys migracyjny w Europie. Antek się z tym nie zgadzał i jako kontrargumentu użył danych z 2022 i 2023 roku i tym samym udowodnił, że liczba nielegalnych imigrantów znów wzrasta. Zależy na jakie dane patrzymy, jakie jest źródło tych informacji i w stosunku do którego roku porównujemy te dane.

Członek propozycji wspomniał także o tym, że kwota 100 mln euro, która została wydana na utrzymanie imigrantów oczekujących na azyl, mogłaby być lepiej wykorzystana - np. można by wspomóc osoby, które decydują się na posiadanie dzieci, co też po części mogłoby rozwiązać problem niżu demograficznego, o którym wspomniała opozycja.

 

Zdjęcie 11

Na zdjęciu widzimy mówcę którego zadaniem było zbijać argumenty przeciwników, czyli członków propozycji. Franek wspomniał o bardzo złej sytuacji politycznej i ekonomicznej mieszkańców państw afrykańskich, oraz powołał się na artykuł 31 Konwencji Genewskiej, w którym zapisano, iż państwa nie będą nakładały kar za nielegalny wjazd lub pobyt na uchodźców przebywających bezpośrednio z terytorium, na którym ich życiu lub wolności zagrażało niebezpieczeństwo. Dodatkowo kolega powiedział, że każdy człowiek jest wolny i ma prawo do poszukiwania lepszego miejsca do życia, oraz że każdy człowiek jest równy i że nie możemy z góry zakładać złych zamiarów imigrantów.

 

 

Zdjęcie 12

Na zdjęciu widzimy mówcę propozycji, który miał za zadanie podsumować argumenty swoich poprzedników i wypunktować, dlaczego to oni powinni zostać zwycięzcami tej debaty. Mówca ten nie może wprowadzać żadnych nowych informacji do debaty, ale tylko przytaczać te, które już padły. Kolega Bartek zrobił to w sposób wzorowy, co też z pewnością zadecydowało o wynikach późniejszego głosowania. Po zakończonej debacie i po serii pytań od publiczności Ola - nasz moderator, przeprowadziła głosowanie wśród widowni zadając pytanie - "Kto jest za postawioną tezą, czyli kto zgadza się, iż Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę wobec migrantów?". Jednogłośnie zwyciężyła drużyna propozycji.

 

Zdjęcie 13

Po zakończonej debacie, przed głosowaniem słuchaczy, był czas na pytania ze strony publiczności, z czego oczywiście nasza widownia skorzystała. Pojawiała się ogromna ilość pytań z różnych części sali. Wśród wypowiedzi wszystkich wyróżnił się jeden z widzów, który przedstawił nam wszystkim swój punkt widzenia. Jego wystąpienie było kontrowersyjne, przez co rozbawił publiczność oraz uczestników debaty. Kolega Szymon z jednej strony przyznał rację opozycji, iż powinniśmy okazać współczucie migrantom, ale z drugiej strony powinniśmy im dać broń, aby mogli walczyć o pokój w swoim kraju. Kolega też się zagalopował mówiąc, iż powinniśmy im też dać bombę atomową, aby szybko zrobić porządek z tą niesprawiedliwością, co wywołało uśmiech wśród zgromadzonych. Kolega bardzo szybko zauważył to poruszenie i wyjaśnił iż, faktycznie z tą bombom przesadził. Na końcu swojej wypowiedzi nasz uczeń z widowni zaznaczył, że obie drużyny miały po trochę racji w swoich przemowach i znalezienie rozwiązania w tej sprawie jest bardzo trudne. Jednakże ostatecznie poparł on drużynę propozycji. Za odwagę i wypowiedź kolega z widowni otrzymał ogromne brawa.

 

Zdjęcie 14

Po zakończonej debacie zmobilizowaliśmy zarówno samych siebie, jak i innych uczniów z widowni, aby posprzątać salę oraz przygotować ją do następnych zajęć lekcyjnych.


Ta debata to była fajna przygoda!

Szkolny Klub Europejski w ZSP2 Krotoszyn

Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu

1.       Michał Snadny

 https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/QVh133391526

 

2.      Bartosz Nabzdyk

  https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/WpU671428701

3.      

Antoni Czebatura

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/sTT507113961

4.      

Norbert Szychowiak

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/KDc629965639

5.      

Franciszek Guzikowski

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/aDd223020775

6.      

Fabian Kryś

 

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/Eva989441492

 

7.      

Natalia Stencel

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/SGp682412650

8.      

Aleksandra Jakubiak

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/XrS815160189

 

 

opiekun - Magdalena Zych https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/ZMa998631739


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś