Debata o korzyści z przynależności Polski do Unii Europejskiej
REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"
Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
60Jaki temat debaty wybraliście? Dlaczego się na niego zdecydowaliście? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed debatą? [min. 300 znaków]
Wybraliśmy temat debaty : „Korzyści wynikające z przynależności Polski do Unii Europejskiej”, tak aby przekonać słuchaczy –społeczność Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Siemianowicach Śląskich do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Najpierw wybraliśmy grupę do realizacji projektu spośród uczniów szkoły branżowej I stopnia , a następnie w grupie projektowej dokonaliśmy wyboru tematu korzystając z techniki burzy mózgów. Kolejnym punktem było przygotowanie informacji o debacie oraz przygotowanie plakatu informacyjnego. Wybór tematu nie był łatwy , ponieważ nie wszyscy potrafili zdecydować się na jeden konkretny temat .Wybrany przez nas temat wydaje się części kontrowersyjny , ponieważ młodzi ludzie mają obecnie inne priorytety , nie pamiętają czasów minionych , czasów PRL i trudności z przemieszczaniem się poza granice kraju, możliwością zatrudnienia się w innym kraju , zameldowaniem , zmianą miejsca zamieszkania. Obecnie dyskusja na ten temat jest trudna, nie wszyscy chcą uwierzyć w tamtą rzeczywistość.Podejmowany temat debaty miał skłonić nas do refleksji , bowiem, niestety wśród młodych ludzi narasta sceptycyzm, co do przynależności do Unii Europejskiej. Niewątpliwie wpływ na to ma wojna w Ukrainie, pobyt ludności ukraińskiej w Polsce, negatywne nastawienie do przyjezdnych oraz anty unijne poglądy, krytyka postanowień Unii Europejskiej wypowiadana w mediach publicznych , społecznościowych przez ludzi, polityków niektórych ugrupowań. W kolejnym kroku grupa podzieliła między sobą zadania do wykonania : przygotowanie informacji o debacie i ustalenie harmonogramu , wykonanie plakatu , wykonanie plakatu zachęcającego do udziału w debacie w dniu 17 kwietnia br, przeprowadzenia debaty w szkole, zaproszenia na debatę. Debata miała na celu także przekonanie młodych pełnoletnich uczniów do uczestniczenia w wyborach do parlamentu europejskiego oraz symulacji wyborów wśród szkolnej społeczności.
Jak przebiegła debata? Jakie argumenty wysuwały osoby uczestniczące? Czy trudno było prowadzić debatę? [min. 200 znaków]
Debata przebiegała według ustalonego scenariusza .Na początku przedstawiono cel debaty , przypomniano zebranym informacje na temat podejmowanych przez UE aktualnych działań , a następnie przedstawiono uczestników debaty, w tym prowadzącego, sędziów, strażnika czasu. Pierwsza grupa przedstawiała argumenty potwierdzające korzyści z bycia członkiem UE , mianowicie m.in.: jak ilość pozyskanych środków wpływa na rozwój gospodarczy kraju i regionów , możliwości bezkonfliktowego zatrudnienia, zamieszkania, korzystania z uprawnień emerytalnych w krajach zrzeszonych , możliwości , jakie stwarza dla mieszkańców przynależność do strefy Schengen. Przytoczone kontrargumenty to m. in. temat migracji , relokacji uchodźców, wkładu finansowego –składki Polski do UE oraz sprawy częściowej utraty suwerenności przez Polskę .Debata była prowadzona w atmosferze spokojnej , choć w części zadawania pytań nieco wzrosła, była nie tylko merytoryczna , ale i emocjonalna. Prowadzący dał radę poprowadzić debatę , choć musiał wpływać na przebieg dyskusji. Debata zakończyła się jednogłośnym werdyktem , zwyciężyła opcja , że polska powinna w dalszym ciągu być członkiem UE. Publiczność zachowywała się w czasie debaty poprawnie .Na koniec podziękowano dyskutantom , uzasadniono wybór najlepszego dyskutanta z dwóch grup ,zaproszono też wszystkich do udziału w symulacji wyborów parlamentarnych w szkole oraz do udziału w wyborach do PE w czerwcu 2024 roku.
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 100 znaków]
Według nas debata przebiegła merytorycznie , dobrze, spokojnie, według założonego planu i spełniła założony wcześniej cel. Drużyny były dobrze przygotowane , przytaczały przemyślane argumenty i kontrargumenty potwierdzające tezę, że korzyści wynikające z przynależności Polski do Unii Europejskiej przewyższają przeciwne zdania i że Polska w dalszym ciągu powinna być członkiem UE. Najbardziej porywająca była wymiana zdań w czasie zadawania pytań poszczególnym uczestnikom debaty , wtedy emocje wzrosły i atmosfera zgęstniała. Grupa dyskutantów „ZA” była bardziej aktywna i potrafiła lepiej argumentować, uzasadnić swoje zdanie. Najbardziej byliśmy zadowolenie z tego , że Najbardziej zaskoczeni byliśmy reakcją publiczności , która najpierw biernie przysłuchiwała się debacie ,a potem wzięła udział w dyskusji na temat przedstawianych odpowiedzi . Zaskakujące było także , że dyskusja o przebiegu debaty trwała jeszcze po jej zakończeniu .
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnej debaty? [min. 100 znaków]
Trudność stanowił wybór tematu debaty, tak aby uczestnicy mogli dobrze się przygotować do dyskusji .Najtrudniej było poszukać uczniów do grupy projektowej i uczestników debaty.
Młodzi ludzie nie chcą się wypowiadać na forum, wstydzą się mówić, boją się ośmieszenia. Trudno było też zapanować nad uczestnikami debaty po przerwie przed zadawaniem pytań, wtedy prowadzący musiał zdyscyplinować całą salę, tak aby można było dalej realizować projekt.
W kolejnej debacie trzeba zwrócić uwagę na przygotowanie i dobór publiczności przygotowanej do wysłuchania uczestników debaty oraz pilnowania czasu jej trwania, tak aby nie mogli się nudzić i przeszkadzać. Dobrze by było , gdyby publiczność miała większą wiedzą o temacie debaty.
Galeria zdjęć
Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
Zdjęcia nr 1 - wybór tematu debaty , technika burza mózgów , temat wybrano większością głosów w grupie projektowej. Proponowano także inne tematy ; np. dotyczące zielonego ładu , wykorzystania środków na Śląsku, sytuacji migrantów w Polsce , częściowej utraty suwerenności. Osiągnięcie konsensusu i wybranie tematyki,. Zaproszenie na debatę zainteresowanych . Debata przebiegała według ustalonego scenariusza i planu oraz harmonogramu. .Debata była prowadzona w atmosferze spokojnej , choć w części zadawania pytań nieco wzrosła, była nie tylko merytoryczna .
zdjęcia nr 2 - przedstawienie argumentów przez uczestników debaty, Atmosfera w sali pozytywna , uczestnicy wysłuchają konkurentów . Na początku przedstawiono cel debaty , przypomniano zebranym informacje na temat podejmowanych przez UE aktualnych działań , a następnie przedstawiono uczestników debaty, w tym prowadzącego, sędziów, strażnika czasu. Pierwsza grupa przedstawiała argumenty potwierdzające korzyści z bycia członkiem UE , mianowicie m.in.: jak ilość pozyskanych środków wpływa na rozwój gospodarczy kraju i regionów , możliwości bezkonfliktowego zatrudnienia, zamieszkania, korzystania z uprawnień emerytalnych w krajach zrzeszonych , możliwości , jakie stwarza dla mieszkańców przynależność do strefy Schengen. Przytoczone kontrargumenty to m. in. temat migracji , relokacji uchodźców, wkładu finansowego –składki Polski do UE oraz sprawy częściowej utraty suwerenności przez Polskę .Debata była prowadzona w atmosferze spokojnej , choć w części zadawania pytań nieco wzrosła, była nie tylko merytoryczna , ale także emocjonalna.
zdjęcie nr 3- przerwa w obradach sędziów, konsultacje wewnętrzne , co do oceny poszczególnych uczestników debaty.
zdjęcie nr 4- podawanie odpowiedzi na pytania "Za" , konsultacje , przygotowanie i zadawanie pytań .
zdjęcie nr 5 odpowiedzi na pytania drużyny "Przeciw", konsultacje w grupie, przygotowanie i zadawanie pytań dla poszczególnych uczestników.
zdjęcie nr 6 plakat zapraszający na debatę , informacja dla społeczności szkolnej.
zdjęcie nr 7 posumowanie odpowiedzi na pytania zadawane w debacie , prowadzący podsumowuje dotychczasowe obrady i dokonał wyboru najlepiej dyskutujących .
zdjęcie nr 8 udział w debacie nauczyciela wiedzy o społeczeństwie, hit-u i historii, ocena debaty i najlepiej dyskutujących .
zdjęcie nr 9 publiczność w czasie debaty , niektórzy odnoszą się do podanych argumentów i kontrargumentów. Publiczność mogła wybrać najlepszego dyskutanta z dwóch grup.
zdjęcie nr10 podsumowanie debaty przez prowadzącego , zaproszenie do udziału w symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w szkole oraz osób pełnoletnich w wyborach w czerwcu 2024 roku
Wideoesej - dodajcie link do filmu [min. 3 minuty]
https://youtu.be/h-q1_fIg9tg?si=Ci_1ElqcPn_kXRduRejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu
https://together.europarl.europa.eu/en_GB/referral/JMc443251752
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś