1. Debata o migracji - czy UE powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę wobec imigrantów? .
REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"
Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
68 osób ( 2 moderatorów , 25 dyskutantów, 41 publiczności )Jaki temat debaty wybraliście? Dlaczego się na niego zdecydowaliście? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed debatą? [min. 300 znaków]
Uwaga techniczna od naszego zespołu :) : Relacja pisemna jest nasza główną relacją, jednak postanowiliśmy ją urozmaicić zdjęciami i krótkim filmikiem :) Tak dodatkowo!
Wybraliśmy temat : Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę wobec imigrantów nielegalnie przekraczających granicę.
Dlaczego? To wynik wyborów samych uczniów spośród tematów zaproponowanych przez nasza Panią Profesor, ale również temat, który uznaliśmy, że łączy w sobie wiele podtematów, które możemy poruszyć: kwestie prawne, podziały w UE, które powoduje, kwestie praw człowieka i przykłady, których nie brakowało ostatnimi czasy tu nie daleko naszego kraju.
Dodatkowo czuliśmy się przygotowani merytorycznie, ponieważ wielokrotnie na lekcjach wos podczas prasówek, kiedy rzeczywiście pojawiał się problem nielegalnych imigrantów, ewentualnie również uchodźców, analizowaliśmy temat w ramach tzw. "prasówek".
Jak przebiegła debata? Jakie argumenty wysuwały osoby uczestniczące? Czy trudno było prowadzić debatę? [min. 200 znaków]
Debata w kwestii polityki dot. nielegalnych imigrantów była bardzo poruszającym wydarzeniem w naszej szkole i przebiegła według założeń i kryteriów jakimi powinna kierować się prawdziwa debata Za i Przeciw
Pani Profesor Aleksandra Skibińska-Brzezicka, która pełniła rolę moderatora -debaty - świetnie poradziła sobie z intensywną wymianą zdań i burzliwymi dyskusjami, dając merytoryczny konspekt.
Wszyscy uczestnicy debaty zgadzali się co do zaostrzenia kontroli granic i migracji ( mając jednak wizje od umiarkowanej do skrajnej), a niektórzy proponowali nawet całkowite ich zamknięcie. Pojawił się również pomysł stworzenia specjalnych miejsc azylowych dla imigrantów na terenie Unii, za którym powstał argument lepszej kontroli i weryfikacji ludzi oraz kontrargument: niehumanitarność takich miejsc i porównanie ich do gett.
Jako przykłady pojawiały się kraje takie jak Niemcy, Włochy, Francja i Anglia. Uczniowie mieli bardzo zróżnicowane opinie na temat polityki tych krajów, ich gospodarki, turystyki, bezpieczeństwa i komfortu życia. Bardzo często odwoływali sie w przytaczaniu argumentów do własnych przeżyć podczas podróży zagranicznych i zetknięcia z imigrantami. W sprawie Polski, skupiano się nie tylko na kwestii gospodarczej, ale także na stygmatyzacji, prześladowaniach i strachu ludzi przed innymi kulturami.
Debata nie była ciężka do prowadzenia, bowiem prowadziła się prawie sama przy kontrolowanej moderacji przez naszą Panią profesor. Było dużo chętnych mówców, nie było momentów ciszy i zastanowienia, każda osoba wyrażała swoje zdanie w pełni, każdy dostał chwilę na swoje pomysły i dyskusję nad nimi. Pojawiło się wiele różnych i skrajnych opinii, dyskusja była burzliwa, ale nikt nie zapomniał o kulturze wypowiedzi - była ona na najwyższym poziomie. Z perspektywy uczestnika debaty, rozmowa z innymi była łatwa - wszyscy uczestnicy dawali sobie nawzajem dojść do głosu i się słuchali, a jednocześnie temat debaty był tak zajmujący, że każdy wręcz palił się do mówienia. Mimo wszelkich sporów, debata była świetną zabawą dla wszystkich a po niej każda ze stron podała sobie rękę i zaczęła snuć plany kolejnego debatowania za 2 tygodnie ....
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 100 znaków]
Największe zadowolenie mamy z wysokiej kultury wypowiedzi i szacunku do drugiego człowieka. Pod tym względem, nasza debata była na poziomie wyższym od niejednego państwowego posiedzenia
Kolejna rzecz ciesząca serce jest taka, że ta debata dobitnie pokazała poziom wiedzy i świadomości naszych uczniów - każda osoba wymyślała coraz to lepsze argumenty, prawie żaden z nich się nie powtarzał, a kontrargumenty sypały się jeden po drugim. Uczniowie przyszli przygotowani i pokazali wielokornnie podczas wypowiedzi to co ćwiczą na lekcjach wos-u.
Bardzo fajną rzeczą w tej debacie było to, że była różnorodna pod względem płci i wieku od klas pierwszych do nauczycieli. I wszyscy bez wyjątku zabierali głos.
Wieści o tym, że jest bardzo ciekawie w sali 34 roznosiły się tak szybko, że kolejni uczniowie i klasy dołączali do widowni na kolejnych przerwach i lekcjach
No i sam czas debaty. Miała trwać krócej, a trwała dłużej bo dyskusji po prostu nie było końca...
Debata była świetną okazją by dać wyraz swoim opiniom i uprzedzeniom; dużo osób dzięki tej dyskusji owe lęki/ uprzedzenia miało okazję rozwiać i spojrzeć na kwestie z innej strony. Dzięki Pani Profesor - Moderatorce, która wyświetlała na multimedialnej tablicy w razie potrzeby rożne dane- mieliśmy na bieżąco dostępne statystyki dotyczące nielegalnych imigrantów i ich rozmieszczenie w poszczególnych krajach.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnej debaty? [min. 100 znaków]
Jednym z trudniejszych zadań był wybór terminu debaty, Wskutek licznych działań podejmowanych w naszej szkole nie mogliśmy znaleźć miejsca na nią, a zależało nam bardzo aby mogli się do niej zgłosić wszyscy uczniowie zainteresowani, a nie wytypowani przez nauczyciela....
W końcu udało się. Ostatniego dnia, kiedy mogliśmy w ogólne przeprowadzić debatę, czyli 18 kwietnia - dzisiaj :) Determinacja nasza była ogromna i udało się i to na 100 % :)
Najtrudniejsze było zdecydowanie jednak trzymanie nerwów na wodzy; pojawiło się tyle zróżnicowanych i skrajnych opinii, pomysłów i przykładów, że aż ciężko było siedzieć cicho i tylko słuchać. Wiele osób niemal uległo tymże emocjom: pojawiły się wzdechnięcia i kręcenie głową, ale wszyscy traktowali to z uśmiechem, a te same strony, które najbardziej się sprzeczały, potrafiły przyznać się do błędu lub przyznać sobie rację.
Następnym razem nie najgorszym pomysłem byłaby wcześniejsza weryfikacja debatujących lub ich lepsze przygotowanie merytoryczne ( zwłaszcza klasy pierwsze) niewykluczone, że wtedy argumentacja wzbiłaby się jeszcze bardziej na wyżyny, padłoby znacznie więcej przykładów i uniknęlibyśmy ewentualnych błędów rzeczowych, które weryfikowała nasza Pani Profesor na bieżąco.
Dodatkowo zaplanujemy debatę dłuższą, a poprzedzimy ją mocniejszą kampanią w mediach społecznościowych nie tylko informująca o samej debacie, ale merytoryczną- dotyczącą stricte tematyki, która będziemy poruszali.
Przy kolejnej debacie myślimy również o zaproszeniu do nas innych szkół ponadpodstawowych .
Poza tym, niemal nie ma co skrytykować: nasi uczniowie reprezentowali wysoki poziom, świadomość o świecie i Unii Europejskiej a każda wypowiedź była bardzo kulturalna.
Galeria zdjęć
Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
Wszystko zaczęło się od zwykłego plakatu, który zrobiła Pani prof. Aleksandra Skibińska-Brzezicka- nauczycielka historii, wos i edukacji prawnej- zawiesiła w kilku miejscach w szkole. umieściła w mediach społecznościowych i ....... I machina ruszyła... codziennie zgłaszali sie nowi uczniowie, którzy dopytywali, co to za debata, co to za kolejny projekt CEO, czy będa znów prawybory ( LO Nr I brało udzial w prawyborach parlamentarnych w tym roku) i wyrażali chęć udziału w takiej dyskusji.
W końcu dzisiaj- 18 kwietnia odbyło się oczekiwane przez wszystkich spotkanie- debata, które przeszło najśmielsze oczekiwania i organizatorów i nauczycieli, którzy również obserwowali i włączali sie w dyskusję.
Nasza fotorelacja ma charakter dodatkowy do wyżej dokładnie opisanej relacji pisemnej ( tak samo umieszczamy dodatkowo link do filmiku), ale nie mogliśmy się powstrzymać aby nie pokazać nawet na zdjęciach czy krótkim filmiku emocji, które towarzyszyły naszej debacie ( wypieki , gestykulacja:) ) Nasze zdjęcia są bardzo podobne, jednak wybraliśmy właśnie te bo uważamy że choć w minimalnym stopniu ukazują emocjonalną dyskusję, która przedłużyła się z 2 do 3 godzin lekcyjnych!
Jak widać na wszystkich zdjęciach - udział w debacie wzięli uczniowie w różnym wieku -od klasy pierwszej do czwartej. Mimo to, dyskusja toczyła się na równym poziomie. Wszyscy przyszli przygotowani do dyskusji.
Z debaty wyszliśmy wszyscy spoceni, zadowoleni, usatysfakcjonowani i .... ze wspólnym pomysłami- założenia Klubu Dyskusyjnego w naszym LO oraz Klubu Europejskiego :)
Wideoesej - dodajcie link do filmu [min. 3 minuty]
https://vm.tiktok.com/ZGeHa8u1c/Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu
Linki naszego zespołu i innych, którym po prostu bardzo sie spodobało podczas debaty i hucznie dołączają do nas i kolejnych działań przed prawyborami :)
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/oqf624870478
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/tjQ816581841
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/QoE377407855
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/QoE377407855
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/avt248846785
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/kyr196922359
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/gcE543902891
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/XBr888982537
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/mth649867021
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/iHG667375572
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/Kcs425622402
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/ZGc632395840
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/UKY952296840
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/yRn104791809
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/cBT051653356
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/gbe378092677
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/cLI473124631
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/AlG319716603
https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/mzM321873028
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś