Debata o polityce ekologicznej w Unii Europejskiej

REALIZACJA ZADANIA: "Debata o ważnych sprawach - RELACJA (do 18.04)"

Dodano: 23.04.2024

0

0

Ile osób wzięło udział w debatach? (uwzględnijcie dyskutantów, organizatorów i widownię)
100
Jaki temat debaty wybraliście? Dlaczego się na niego zdecydowaliście? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed debatą? [min. 300 znaków]

Przedmiotem naszej debaty oksfordzkiej było zagadnienie polityki proekologicznej Unii Europejskiej. Zgodnie uznaliśmy, że tematyka powinna być aktualna, ważna dla młodych osób oraz pozostawiająca szerokie pole do dyskusji. Naturalnie rozważaliśmy kilka opcji (które swoją drogą mogą posłużyć jako materiał do kolejnych wydarzeń organizowanych w szkole), jednakże ten uzyskał największe poparcie. Sama kwestia ekologii jest wyjątkowo frapująca w szczególności dla młodszych pokoleń. Uczniowie oraz uczennice biorący udział w projekcie wykazali się szeroką wiedzą oraz kompetencjami do rozmów na te zawiłe tematy. To tylko utwierdziło nas w odpowiednim wyborze, a prelegentom pozwoliło na samorozwój (nie tylko intelektualny, lecz także retoryczny). Kolejną zaletą takowej tematyki były liczne płaszczyzny, na których można go poruszać, czy to ekonomiczna, polityczna, lub nawet społeczna. Unia Europejska, sama w sobie jest od dłuższego czasu „gorącym” tematem, który wzbudza wiele emocji oraz posiada zarówno wielu zwolenników, jak i zaciekłych opozycjonistów. Szczególną wartością formy debaty wydała nam się otwartość na różne punkty widzenia i próba znalezienia argumentów dla każdej ze stron. Wyzwaniem był z pewnością dobór tematu chwytliwego, interesującego, ważnego i jednocześnie przystępnego dla młodzieży. Kwestie organizacyjne nie były „problemem” ze względu na duże doświadczenie członków zespołu w sferze logistycznej. Z każdym przedsięwzięciem wiążą się pewne trudności, jednak zgrana i kompetentna grupa jest w stanie poradzić sobie nawet w kryzysowych sytuacjach.

Jak przebiegła debata? Jakie argumenty wysuwały osoby uczestniczące? Czy trudno było prowadzić debatę? [min. 200 znaków]

Nasza debata na temat polityki pro ekologicznej wzbudziła dość duże zainteresowanie społeczności szkolnej. Wydarzenie, zorganizowane przez nas, zgromadziło chętnych do stawienia czoła zagadnieniu, aby dyskutować na temat aktualnych problemów stojących przed naszą społecznością. Na Sali jako widownia zgromadziło się około 90 osób, głównie z klas o profilu humanistycznym lecz nie tylko. Na scenie dwa zespoły składające się z 3 osób usiadły naprzeciwko siebie i po uprzednim przedstawieniu, moderator rozpoczął debatę. Strona propozycji powoływała się min. Do unijnego projektu „fit for 55” czy zielony ład, pomoc finansowa dla rolników zaplanowana przez UE, wsparcie dla małych gospodarstw. W opozycji padły również odwołania do gospodarki czy ostatnich strajków rolniczych, zamknięcie kopalni Bełchatów, jak i również dywagacje na temat globalizacji problemu i podjęciu bardziej rozległych kroków niż tylko w Europie. Uwadze dyskutantów nie uszło również zagadnienie dziury ozonowej. Debatę

prowadzić było stosunkowo łatwo, temat wzbudził różne emocje zarówno w widzach jak i dyskutantach, lecz kultura wypowiedzi została zachowana do końca wydarzenia.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 100 znaków]

W naszej szkole cyklicznie organizujemy debaty o różnych zagadnieniach, przez co mamy już doświadczenie w przygotowaniach do takiego przedsięwzięcia. Wiemy już jakich nie popełniać błędów oraz jak zaplanować sobie czas na realizację. Bardzo się cieszymy, że ta rozmowa wywołała gorącą dyskusję pomiędzy uczestnikami, poza tym publiczność także aktywnie się udzielała poprzez zadawanie merytorycznych oraz trafnych pytań. Uważamy, że wybraliśmy idealny temat ponieważ wszyscy jednoznacznie stwierdzili, że jest to jeden z najważniejszych problemów obecnych czasów .Całe wydarzenie miało oficjalny anturaż ponieważ pojawiła się lokalna gazeta "Tuba Chorzowa", a także wszystko zostało zarejestrowane przez szkolną telewizję "Słowak Movie". Najbardziej zaskoczyła nas bardzo szeroka i wieloaspektowa wiedza naszych rozmówców oraz ich zdolność do silnej argumentacji i bronienia swojego stanowiska. Dosyć interesującym zjawiskiem, było praktycznie jednogłośne głosowanie widowni za polityką ekologiczną w Unii Europejskiej.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnej debaty? [min. 100 znaków]


Najtrudniejszą częścią organizacji debaty były działania w obrębie szkoły i znalezienie dobrego miejsca na przeprowadzenie jej. Współpraca w grupie nie sprawiła nam kłopotu, aczkolwiek problem stanowiło również zachęcenie niektórych uczestników do uczestnictwa w niej, ponieważ mimo posiadania dużej wiedzy, debata oksfordzka stanowiła dla nich nową, nieznaną i lekko stresującą formę dydaktyczną. Mamy ogromną nadzieję, że po naszym doświadczeniu, więcej osób wyrazi chęć uczestnictwa w podobnych przedsięwzięciach. W przyszłości zaczniemy pracę nad projektami z nieco większym zapasem czasowym, wykorzystując nabytą wiedzę, wliczając to wcześniejszą organizację sali, widowni i uczestników. Bardzo możliwe, że sami będziemy brali udział w debatach w innej roli

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]

Podsyłamy zdjęcia dodatkowo :)

Rejestracja członków i członkiń zespołu na stronie wspolnie.eu

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/kDT052260892


https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/dqg217722024


https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/DGX334840029

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/bUY137655574

https://together.europarl.europa.eu/pl_PL/referral/rAw567229844


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś