Sprawozdanie ze zrealizowanych scenariuszy lekcji

REALIZACJA ZADANIA: "Sprawozdanie ze zrealizowanych scenariuszy lekcji"

Dodano: 28.05.2024

0

Zrealizowałam/zrealizowałem scenariusz(e):
  • Ile waży jeden głos?
  • Jak wpływać na Parlament Europejski?
  • Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?
  • Wspólna Europa - jak i po co (przykładowy scenariusz z podręcznika "KOSS")
Łącznie, ile godzin lekcyjnych zrealizowałaś/zrealizowałeś na podstawie scenariuszy "Młodzi głosują"?
Na 2 godzinach wychowawczych i 3 lekcjach Historii i Teraźniejszości łącznie zrealizowano 4 scenariusze "Młodzi Głosują".
Ile uczennic i uczniów wzięło udział we wszystkich lekcjach z wykorzystaniem scenariuszy "Młodzi głosują"?
W zajęciach wzięło udział 12 uczennic i 1 uczeń.
Jak wyglądała realizacja scenariuszy? [min. 200 znaków]

Scenariusze zostały w większości zrealizowane w całości i dostosowane do grupy.

10 maja 2024 r. na lekcjach Historii i Teraźniejszości odbyły się zajęcia na temat: Wspólna Europa, jak i co?

Przypomnieliśmy pomysłodawców i proces jednoczenia się Europy, cele jakie temu przyświecały, poznaliśmy kierunki jakie integracja obrała poszerzenie (przystępowania kolejnych krajów do wspólnoty), jak i pogłębienia współpracy (poprzez powstawanie kolejnych instytucji i traktatów) oraz omówiliśmy kryzysy, które wspólnie przeżyliśmy. Mówiliśmy również o wartościach jakimi UE się kieruje.

Wykonaliśmy ćwiczenia z mapą związane z poszerzeniem oraz przygotowaliśmy krzyżówkę związaną z tematem lekcji i dokonaliśmy analizy tabeli pt.”Duzi czy mali?” określając jakie miejsce zajmuje Polska w UE. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, dzielili się wcześniej zdobytą wiedzą.

W tym samym dniu 10 maja 2024 r. próbowaliśmy w ramach lekcji HiT-u- Ile waży jeden głos? odpowiedzieć na pytanie:

 - Dlaczego ludzie nie głosują?,

 - Dlaczego wyborcy chcą głosować?,

 - Co chcą tym osiągnąć idąc na wybory?,

 - Czy jeden głos może zmienić wynik wyborów?

Skorzystaliśmy z materiału pomocniczego przygotowanych przez CEO pn.: „Dialog wyborców i wyborczyń”, który miał pomóc grupie za pomocą przeczytanego tekstu i argumentów własnych, przekonać Piotra uczestnika dialogu do udziału w wyborach. Następnie uczniowie pracowali w grupach uzupełniając drzewko decyzyjne – Głosować czy nie głosować podczas wyborów. Wyszukiwali argumenty, skutki  pozytywne i negatywne do wskazanych rozwiązań (głosowana: na swojego kandydata, na kandydata z dużej partii czy nie głosować).

Na zakończenie każda z grup omówiła swoje drzewko.

Następnie wspólnie stworzyliśmy plakat pt.: ”Dlaczego warto głosować”.

Uczniowie byli zaangażowani zarówno w dyskusję jaki i w pracę w grupach.

Realizując scenariusz "Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?" 14 maja 2014 r. na godzinie wychowawczej, na podstawie przesłanego wcześniej uczniom materiału do zapoznania się (w postaci filmików i artykułu) mieliśmy wykonać w grupach zadanie korzystając ze zdobytej wiedzy. Materiał dotyczył różnych organizacji, programów Unii Europejskiej skierowanych dla młodych ludzi. Uczniowie w grupach mieli dopasować, wcześniej pocięte i rozsypane frazy z nazwą programu unijnego do jego właściwego opisu. Następnie po odczytaniu programów i ich właściwych opisów, dyskutowaliśmy o możliwości jakie daje Unia Europejska młodzieży zarówno w kształceniu się, poznawaniu różnych kultur jak i nawiązywaniu kontaktów z młodymi ludźmi z różnych krajów. Uczniowie opowiadali w jakich programach sami uczestniczyli.

Drugim zadaniem było w tych samych grupach, zapoznanie się z krótkim opisem postaci, a następnie zastanowienie się z jakiego programu UE przeznaczonego dla młodzieży, dana osoba mogłaby skorzystać. Po wyznaczonym czasie, każda z grup odczytała opis i swoje propozycje.

W ramach podsumowania informacji o programach oferowanych przez UE uczniowie obejrzeli krótką prezentację na ten temat.

Młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach i była zaskoczona ilością i różnorodnością programów unijnych.

Jak obywatele mogą wpływać na działanie Parlament Europejski? Na godzinie wychowawczej 21 maja 2024 r. odbyła się lekcja na temat w jaki sposób obywatele Polski mają wpływ na pracę instytucji UE. Uczniowie poznali narzędzia tj. petycję, europejską inicjatywą obywatelską, konsultację i skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich wraz z przykładami działań obywateli. Zdobyli również wiedzę, w jakiej sprawie można złożyć petycję do Parlamentu Europejskiego oraz jak ją sformułować. Po zapoznaniu się z materiałem pomocniczym przygotowanym przez CEO, w którym dowiedzieli się czym jest petycja, kto może złożyć petycję do PE, jak złożyć petycje, jak ją napisać i w jakich sprawach, w grupach, uczniowi mieli sformułować treść petycji do PE. Petycja miała dotyczyć wybranego problemu dotyczącego swojego regionu. Po zakończeniu pracy nastąpiła prezentacja treści petycji na forum klasy. Było to trudne zadanie dla młodzieży.


 



Podobało Ci się

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś