Szkolne wybory europejskie w I Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Tychach - relacja

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 28.05.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Symulacja wyborów parlamentarnych w naszej szkole była częścią obchodów 20. rocznicy akcesji Polski do Unii Europejskiej. Poprzedziły ją: konkurs na plakat/film dotyczący Polski/regionu/miasta/szkoły w Unii Europejskiej oraz debata oksfordzka, której teza brzmiała Przyjęcie przez Polskę waluty euro będzie dla niej korzystne, która odbyła się

dzień przed wyborami. Za przeprowadzenie symulacji odpowiedzialna była klasa, która realizuje innowację związaną z integracją europejską. Komisja wyborcza składała się z czterech osób, które przygotowały listy wyborców, karty do głosowania, stoliki dla komisji, urnę. W przygotowaniach pomagali nam pracownicy administracji i obsługi.


Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Wybory odbyły się 28 maja 2024 r. w godzinach 08.00 – 14.30 w szkolnej galerii. W czasie przerw pracowali wszyscy członkowie komisji – każdy z nich odpowiadał za dany poziom, jedna osoba pilnowała urny. W czasie lekcji dyżur pełniły na zmianę po dwie osoby wg harmonogramu. Najwięcej uczniów przychodziło na przerwach. O godz. 14.30 praca komisji została zakończona. Opróżniliśmy urnę i policzyliśmy głosy, sprawdzając, czy ich liczba zgadza się z liczbą podpisów na listach. Następnie sprawdziliśmy, czy wszystkie głosy są ważne. Potem podzieliliśmy głosy zgodnie z wyborami  i policzyliśmy je. Ostatnią czynnością było sporządzenie protokołu, podpisanie go i umieszczenie  na platformie (koordynator). Należy dodać, że w urnie umieszczono głosy oddane przez uczniów  i uczennice w piątek 25 maja, ze względu na wycieczki.



Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Zachęcaliśmy elektorat na różne sposoby: informacje umieszczane na największej gazetce na szkolnym korytarzu (materiały otrzymane z CEO), w salach lekcyjnych, w wielu miejscach powiesiliśmy informację o miejscu i czasie wyborów oraz zasady wyborów, na stronie internetowej szkoły oraz dwukrotnie w dzienniku elektronicznym. Niestety, symulacja wyborów nie cieszyła się większym zainteresowaniem (podobnie, jak konkurs). Wyjątkiem była klasa, która zaangażowała się w wybory. Niewiele pomogła realizacja lekcji wg scenariuszy przygotowanych przez CEO w klasach pierwszych.


Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Dobrze oceniamy przygotowanie i przeprowadzenie wyborów. Natomiast jesteśmy rozczarowani frekwencją – były klasy, z których nikt nie przyszedł na głosowanie. Z rozmów wynika, że o ile wybory parlamentarne w ubiegłym roku były przedmiotem rozmów w domach, to wiedza o PE, jego zadaniach i znaczeniu jest mierna. Najczęściej na PE uczniowie patrzą przez pryzmat niesamowitych zarobków. Głosowanie na POLEXIT?


Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejsze było zachęcanie uczniów, tłumaczenie, dlaczego frekwencja jest ważna. Jednak przed następną symulacją (wybory prezydenckie) należy przeprowadzić zajęcia na ten temat w każdej klasie. Dobrze by było, gdyby w te działania zaangażowali się eurodeputowani, którzy kiedyś organizowali ciekawe konkursy z nagrodami w postaci wyjazdu do Brukseli czy Strasburga. Przed nami jeszcze wykład pani prof. Iwony Pawlas z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.


Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
  1. Marszałkini otwiera obrady.
  2. Strona propozycji.
  3. Strona opozycji słucha ostatniej mówczyni propozycji.
  4. Wspólne zdjęcie.
  5. Ostatnia wymiana zdań.
  6. Komisja przy pracy.
  7. Przy urnie.
  8. Mówca drugi opozycji.
  9. Mówczyni trzecia opozycji.
  10. Mówczyni czwarta opozycji.
  11. Nasza tablica informacyjna z plakatem konkursowym.
  12. Wykład pani prof. Iwony Pawlas z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach: Unia Europejska – osiągnięcia, wyzwania, scenariusze rozwoju.
  13. Zajęcia: Co daje nam UE i jak to wykorzystać?
Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

https://kruczek.edu.pl/2024/05/28/europa-w-kruczku/

https://kruczek.edu.pl/2024/05/01/20-rocznicy-akcesji/

https://kruczek.edu.pl/2024/06/04/akcja-mlodzi-glosuja/

https://kruczek.edu.pl/2024/06/10/kruczek-wybieral/


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś