Szkolne wybory europejskie 2024 - Zespół Szkolno - Przedszkolny w Niwnicy
REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"
W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]
Nasza grupa projektowa liczyła 10 osób. Zdecydowaliśmy, że powołamy grupy odpowiedzialne za konkretne zadania:
a) opracowanie ordynacji wyborczej,
b) przygotowanie ulotek i plakatów informacyjnych,
c) zredagowanie informacji o wyborach zamieszczonej na szkolnym Fb i stronie internetowej szkoły,
d) przygotowanie lokalu wyborczego.
Największym wyzwaniem było opracowanie ordynacji wyborczej. Skorzystaliśmy z zasad ustalonych podczas realizacji projektu „Młodzi głosują 2023” i dopasowaliśmy je do specyfiki obecnych wyborów. Zadbaliśmy o to, aby z naszymi działaniami profrekwencyjnymi dotrzeć do jak największej grupy uczniów. Plakaty informacyjne zamieściliśmy w różnych miejscach szkoły, wykorzystaliśmy również e-dziennik, stronę szkoły i szkolny FB, aby przesłać informacje i zachęcić do udziału w wyborach. Na lokal wyborczy wybraliśmy salę gimnastyczną. Przygotowaliśmy okolicznościową dekorację, wykorzystując m.in. materiały przesłane przez CEO. Ustawiliśmy stół, za którym usiedli członkowie komisji wyborczej. Przygotowaliśmy miejsca dla głosujących opatrzone instrukcją głosowania oraz zaplombowaliśmy urnę wyborczą i ustawiliśmy ją w centralnym miejscu sali.
Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]
Wybory przeprowadziliśmy w poniedziałek, 27 maja. Ustaliliśmy, że głosować będzie można na każdej przerwie międzylekcyjnej. Ponieważ jesteśmy małą społecznością szkolną, do udziału w wyborach zaprosiliśmy uczniów klas IV – VIII naszej szkoły – łącznie 71 osób. Po przygotowaniu lokalu wyborczego: dekoracji, miejsc dla głosujących, komisji wyborczej oraz zaplombowaniu urny oczekiwaliśmy na pierwszych głosujących. Zgodnie z zasadą, że udział w wyborach jest dobrowolny, przypominaliśmy o możliwości oddania głosu w wybranym przez uczniów momencie - na każdej przerwie lekcyjnej. Uczestnicy wyborów musieli okazać dokument ze zdjęciem potwierdzających tożsamość, a następnie potwierdzić własnoręcznym podpisem odebranie karty do głosowania. Najwięcej głosujących odwiedziło nas na dwóch długich przerwach. Po zakończeniu głosowania przystąpiliśmy do rozplombowania urny i policzenia głosów. Ostatnim zadaniem było sporządzenie protokołu i podpisanie go przez członków komisji wyborczej.
Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
Staraliśmy się dotrzeć do wszystkich głosujących. Już ponad tydzień przed terminem głosowania w wybranych punktach naszej szkoły pojawiły się plakaty otrzymane od CEO oraz przygotowane przez nas ulotki. Zawierały one informacje o miejscu i czasie wyborów, a także o zasadach przeprowadzania wyborów. Zredagowaliśmy też post zamieszczony na szkolnym Fb i stronie internetowej szkoły. Kilkakrotnie odwiedziliśmy kolegów z ogłoszeniem dotyczącym wyborów. Nauczyciel – koordynator przesłał informacje o wyborach do wszystkich rodziców i uczniów dysponujących czynnym prawem wyborczym. Istotne było to, że podkreślaliśmy apolityczność naszych działań. Nasza inicjatywa została odebrana pozytywnie przez społeczność szkolną, niektórzy uczniowie podchodzili do członków grupy projektowej, aby uzyskać dodatkowe informacje związane z głosowaniem.
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]
Uważamy, że organizacja wyborów przebiegła zgodnie z planem. Jesteśmy zadowoleni z tego, że zrealizowaliśmy wszystkie zaplanowane przez nas działania w terminie. Dzięki realizacji projektu nauczyliśmy się pracować w grupie i wspierać w realizacji zadań. Projekt stał się też okazją do poszerzenia wiedzy na temat Unii Europejskiej, a w szczególności tego, jakie daje ona szanse i jakie inicjatywy zostały zrealizowane w naszej okolicy ze środków unijnych. Zaskoczyło nas to, że mimo działań profrekwencyjnych podjętych na szeroką skalę zderzyliśmy się z niską frekwencją. Wynikała ona przede wszystkim z tego, że nie wszyscy uczniowie posiadali dokument tożsamości.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]
Najtrudniejsze było opracowanie ordynacji wyborczej. Trudność sprawiło nam też zachęcenie niezdecydowanych do udziału w wyborach. Nie chcemy niczego zmieniać w zakresie organizacji podczas kolejnych wyborów, gdyż w naszej ocenie wykorzystaliśmy wszystkie dostępne metody i środki, aby w pełni zrealizować zadania projektowe. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że powinniśmy poszerzyć naszą wiedzę dotyczącą instytucji unijnych.
Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach
Informacje o projekcie zostały zamieszczone na szkolnym Facebooku oraz na stronie internetowej szkoły.
https://www.facebook.com/people/Zesp%C3%B3%C5%82-Szkolno-Przedszkolny-w-Niwnicy/100057376521281/
https://zspniwnica.edupage.org/
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś