Szkolne wybory europejskie 2024 - Zespół Szkolno - Przedszkolny w Niwnicy

REALIZACJA ZADANIA: "Sprawozdanie ze zrealizowanych scenariuszy lekcji"

Dodano: 28.05.2024

0

Zrealizowałam/zrealizowałem scenariusz(e):
  • Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?
  • Wspólna Europa - jak i po co (przykładowy scenariusz z podręcznika "KOSS")
Łącznie, ile godzin lekcyjnych zrealizowałaś/zrealizowałeś na podstawie scenariuszy "Młodzi głosują"?
4 (2 + 2)
Ile uczennic i uczniów wzięło udział we wszystkich lekcjach z wykorzystaniem scenariuszy "Młodzi głosują"?
14
Jak wyglądała realizacja scenariuszy? [min. 200 znaków]

Scenariusz zajęć WSPÓLNA EUROPA - JAK I PO CO? został zrealizowany w całości na dwóch godzinach lekcyjnych. Wykorzystane zostały wszystkie informacje dostępne w podręczniku KOSS. Ponadto skorzystałam z przygotowanej wcześniej przeze mnie prezentacji multimedialnej przygotowanej na lekcje historii w klasie VIII, ukazującej drogę do wspólnej Europy. Jeśli chodzi o modyfikację, to do treści z podręcznika KOSS przygotowałam kartę pracy dla uczniów. Odnosiła się ona do takich zagadnień, jak m.in. ojcowie Europy, instytucje Unii Europejskiej – ich powoływanie i uprawnienia, a także budżet UE i realizowane dzięki niemu zadania. Szczególne zainteresowanie uczniów wzbudziły analizowane przez nich dane statystyczne związane z miejscem, jakie zajmuje Polska w zjednoczonej Europie. Scenariusz stał się też podstawą do przeprowadzenia dyskusji, czy rozszerzać Unię, czy też nie, a także jakie warunki powinny zostać postawione potencjalnym nowym członkom. Dyskusja stała się również wstępem do kolejnych zajęć związanych z szansami i zagrożeniami, jakie niesie dla Polski członkostwo w Unii Europejskiej. Najciekawsze dla uczniów były zagadnienia związane z zasadami, w oparciu o które funkcjonuje Unia Europejska oraz zadania realizowane w ramach budżetu Unii, ponieważ mogli tutaj odwołać się do inwestycji zrealizowanych w swojej najbliższej okolicy. Zdecydowanie najtrudniejszym zagadnieniem była struktura organizacyjna Unii Europejskiej i kompetencje poszczególnych organów.


Scenariusz zajęć CO NAM DAJE UNIA EUROPEJSKA? został zrealizowany w całości na dwóch godzinach lekcyjnych. Wykorzystane zostały wszystkie materiały filmowe przygotowane przez autorów scenariusza. Modyfikacja scenariusza wyglądała w ten sposób, że nauczyciel nie zlecił uczniom obejrzenia materiałów przed lekcją, tylko były one wplatane w poszczególne ogniwa zajęć. Uczniowie byli zaangażowani w realizację zajęć, gdyż w ich ocenie nabyli wiedzy, która może przydać się im w przyszłości. Po zapoznaniu się z dostępnymi materiałami uczniowie wzięli udział w quizie. Ponieważ pojawiły się błędne odpowiedzi, nauczyciel wykorzystał prezentację poświęconą programom adresowanym do młodych ludzi. Najciekawsza był dla uczniów analiza przypadku. Młodzież zapoznała się z historią Matyldy, a następnie przedyskutowała swoje propozycje i wspólnie wskazała, które z programów byłyby w sytuacji bohaterki najlepszą propozycją. Quiz spotkał się z pozytywnym odbiorem, jednak sporo ilość błędnych odpowiedzi spowodowała, że uczniowie doszli do wniosku, iż muszą samodzielnie poszerzyć swoją wiedzę na temat programów unijnych adresowanych do młodzieży.



Podobało Ci się

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś