Lekcje zrealizowane w SP3 w Kowarach
REALIZACJA ZADANIA: "Sprawozdanie ze zrealizowanych scenariuszy lekcji"
Zrealizowałam/zrealizowałem scenariusz(e):
- Ile waży jeden głos?
- Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?
- Wspólna Europa - jak i po co (przykładowy scenariusz z podręcznika "KOSS")
Łącznie, ile godzin lekcyjnych zrealizowałaś/zrealizowałeś na podstawie scenariuszy "Młodzi głosują"?
3Ile uczennic i uczniów wzięło udział we wszystkich lekcjach z wykorzystaniem scenariuszy "Młodzi głosują"?
22Jak wyglądała realizacja scenariuszy? [min. 200 znaków]
"Ile waży jeden głos"
Scenariusz został częściowo wykorzystany - udało się zrobić burzę mózgów i "decyzję Piotra", natomiast na "pasażerów na gapę" zabrakło czasu. Zmieniłem nieco sposób wykonywania części "decyzja...": podzieliłem klasę na 4 grupy, w której wszyscy członkowie dostali tekst z dialogiem, a na każdą grupę wydzieliłem po jednym drzewie decyzyjnym. Dzięki temu wszyscy członkowie mogli zapoznać się z tekstem i dyskutować nad nim. Uczniowie byli zaangażowani w lekcję na podstawie scenariuszy, zwłaszcza jeśli mowa o pracy w grupach (tak nawiasem mówiąc, rozbawiły ich zakamuflowane nazwy partii). Najbardziej dla nich wartościowe musiały być dyskusje nad sensem głosowania i co wpływa na ich wybór, o czym świadczą całkiem dojrzałe, jak na ich wiek (ok. 14-15 lat), wypowiedzi. Trochę młodzież miała problem z wypełnianiem drzewa decyzyjnego - z początku niektóre grupy nie wiedziały, jak je wypełnić, ale w miarę ich analizy poradziły sobie z zadaniem.
"Wspólna Europa - jak i po co?"
Do tej lekcji większość przewidzianych w scenariuszu elementów zostało wykorzystanych, niezrealizowany pozostał jedynie budżet europejski. Większych modyfikacji nie dokonywałem, opierałem się głównie na materiale dostępnym na stronie internetowej, choć wykorzystałem plakaty, które otrzymałem w wersji papierowej, mianowicie przedstawiający organy Unii Europejskiej oraz funkcjonowanie Parlamentu Europejskiego. Jako że jestem nauczycielem historii (lekcja ta, jak i inne były realizowane na zajęciach wiedzy o społeczeństwie), nie poświęcałem wiele czasu na omówienie historii integracji europejskiej, tym bardziej, że w klasie 8 (gdzie odbywała się lekcja) zagadnienie to było już jakiś czas temu przerabiane. Całkiem sprawnie przebiegało rozpoznawanie na mapie poszczególnych państw europejskich, trochę słabiej natomiast odbywało się rozpatrywanie na podstawie tabelki wielkości i siły poszczególnych państw. Trochę był to wynik nie do końca precyzyjnych pytań, ale z pomocą nauczyciela uczniowie potrafili wykonać zadania. Na dyskusję o rozszerzaniu Unii pozostało niewiele czasu, niemniej jednak nie brakowało całkiem wartościowych wypowiedzi, jak chociażby kwestii Serbii i Kosowa.
"Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać"
Scenariusz został niemal w całości wykorzystany, nie było tylko zadanego zadania domowego w postaci zapoznania się z materiałami. Poza tym bardzo sprawnie uczniowie poradzili sobie z łączeniem nazw programów z ich funkcjami oraz ich dobieraniem dla występującej w zadaniu Matyldy. Prezentacja również okazała się przydatna, nie tylko z zainteresowaniem młodzież słuchała programów, ale również dzieliła się wiedzą, co dowodzi, że najlepiej uczy się ucząc kogoś. Później prezentacja była pomocna w trakcie wspomnianego polecenia z Matyldą - w razie potrzeby uczniowie mogli się zapoznać z treścią konkretnego slajdu. Lekcja uczniom bardzo przypadła do gustu, nie mieli większych problemów z wykonywaniem zadań. Jeżeli chodzi o ostatnie zadanie, to najczęściej sugerowali projekty DiscoverEU oraz staże w Parlamencie Europejskim.
Podobało Ci się
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś