"Młodzi głosują - wybory europejskie 2024"

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 29.05.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Po zgłoszeniu szkoły do projektu edukacyjnego „Młodzi głosują”  uczniowie klas 6-8 zostali zapoznani z ogólnymi założeniami tego projektu. Do grupy projektowej zgłosiło się 12 uczniów z klas 8 i 6. Na spotkaniu uczestnicy opracowali plan działania. Zespół podzielił się zadaniami. Opracowana została gazetka na której zaprezentowano zasady głosowania, wzór karty wyborczej do europarlamentu, organy Unii Europejskiej oraz kompetencje Parlamentu Europejskiego. Wykorzystano materiały przysłane przez CEO. Karty do głosowania zostały wydrukowane, opieczętowane szkolną pieczątką w ilości odpowiadającej liczbie uczniów uprawnionych do głosowania. Przygotowane zostały listy uprawnionych do głosowania w kolejności alfabetycznej z podziałem na klasy. Na 3 dni przed wyborami grupa projektowa z opiekunką, przeprowadziła spotkania informujące we wszystkich klasach 6- 8. W poniedziałek przed wyborami został przygotowany w wolnej sali lekcyjnej lokal wyborczy: umieszczono prawdziwą urnę wyborczą, ustawiono za parawanami stoliki do głosowania, przygotowano stoliki dla komisji oraz stolik dla przewodniczącego komisji wyborczej. Na stolikach do głosowania położono długopisy.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]


Wybory odbyły się zgodnie zaleceniem 28 maja. W dniu wyborów, członkowie komisji spotkali się w lokalu wyborczym o godzinie 7.25. Głosowanie odbywało się indywidualnie w czasie przerw. Uprawnieni do głosowania to uczniowie klas 6-8. Głosowanie odbywało się w godzinach 7.30 – 12.35 Członkowie komisji dbali o porządek i przestrzeganie regulaminu. Podczas wydawania kart do głosowania pilnowali aby uczeń podpisujący odbiór kart, nie widział pozostałych nazwisk na liście  uprawnionych do głosowania. Po zamknięciu lokalu wyborczego, komisja wyjęła karty z urny wyborczej.  Karty zostały przeliczone i po kolei wypisywano głosy na kartkę. Sprawdzono również czy ilość podpisów zgadza się z ilością kart do głosowania. Po sprawdzeniu, komisja sporządziła protokół, pod który złożyła swoje podpisy. Protokół z prawyborów zostanie udostępniony społeczności szkolnej po prawdziwych wyborach.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]


Aby zachęcić uczniów do udziału w wyborach, zostały przygotowane gazetki informacyjne jak głosować.  Informacje dotyczące sposobu głosowania zostały tez przesłane uczniom przez dziennik elektroniczny. W każdej klasie odbyły się pogadanki na temat kompetencji Parlamentu Europejskiego oraz znaczeniu wyborów do Europarlamentu. Spotkaliśmy się z dużą życzliwością i wyrozumiałością ze strony nauczycieli. Uczniowie z młodszych klas byli zawiedzeni, ze nie mogą głosować.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]


Głosowanie przebiegało przebiegały spokojnie, bez większych niespodzianek. Uczniowie zachowali się kulturalnie i z powagą. Frekwencja była wysoka. Najwięcej uczniów zagłosowało przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych. Nie wszyscy uczniowie wyrazili chęć skorzystania ze swojego prawa do oddania głosu. Ale i tak jesteśmy zadowoleni z frekwencji która wyniosła 80%

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Uczniowie, którzy dojeżdżają do szkoły autobusem, nie mogli zostać po zajęciach, aby zrealizować swoje zadania. Swoje zadanie wykonali w czasie długich obiadowych przerw lekcyjnych. Zajęcia lekcyjne na podstawie scenariuszy z CEO powinny się odbyć przed wyborami, aby świadomość wyborcza była wyższa.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś