Szkolne Wybory do Parlamentu Europejskiego "Młodzi głosują 2024" - SP 34 Kielce

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 30.05.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Opiekun szkolnych wyborów zaproponował uczniom klas ósmych przygotowanie i przeprowadzenie w naszej szkole symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego 28 maja 2024 r. Ci przystali na propozycję, zdając sobie sprawę z tego, że będzie to dla nich świetna lekcja demokracji i edukacji obywatelskiej w praktyce. Uczniowie zebrali chętnych do współpracy i spośród tych osób wybrali Szkolną Komisję Wyborczą, która przystąpiła do przygotowania Zasad szkolnych wyborów europejskich "Młodzi głosują 2024". Zadecydowano, że w wyborach wezmą udział klasy VI - VIII.

Najtrudniejsze według komisji wyzwanie : współpraca z Dyrekcją szkoły okazało się najłatwiejsze, ponieważ Pani Dyrektor od razu wyraziła zgodę na symulację wyborów. Równie łatwe okazało się przygotowanie list wyborców i kart do głosowania. Szkolna komisja uważała, że łatwo będzie zachęcić uczniów do udziału w wyborach - każda klasa została poinformowana o zasadach symulacji wyborów, godzinach rozpoczęcia i zakończenia wyborów oraz o konieczności zabrania ze sobą dokumentu tożsamości.

W przygotowaniu lokalu wyborczego na świetlicy w budynku B pomogli członkom komisji wyborczej pracownicy naszej szkoły: Panie Edyta i Grażyna oraz Pan Grzegorz. Zadbano oto, aby lokal wyborczy wyglądał identycznie jak te w trakcie oficjalnych wyborów, skierowanych do osób pełnoletnich.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Szkolna komisja wyborcza zaproponowała, aby następujące klasy głosowały odpowiednio na kolejnych przerwach:

 7.45 – 8.00 (przed lekcjami) – 6B, 7A, 7C

8.45 – 8.55 – 6A, 6C, 6D

9.40 – 9.50 – 6A, 6C, 7B

10.35 – 10.45 – 6B, 7B

11.30 – 11.40 – 7A, 7C

12.25 – 12.35 – 6E, 6D

13.20 – 13,45 – 8A, 8B

14,30 – 14,40 – 8A, 8B, 6E

15,25 – 15,40 – 7C, 8A, pozostałe chętne osoby

Wybory rozpoczęły o godzinie 7.45, a zakończyły się 15.40.

Uczniowie na właściwych przerwach schodzili do lokalu wyborczego od opieką nauczycieli/wychowawców schodzili do lokalu wyborczego - organizacja wyborów była fantastyczna, chociaż uważamy, że można je ograniczyć w czasie, np. od 10.00 do 13,00. Uczniowie po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej lub tymczasowego dowodu tożsamości oraz złożeniu podpisu na wykazie uprawnionych do głosowania mogli pobrać kartę do głosowania, a następnie oddać głos za przygotowanymi parawanami i wrzucić kartę do zaplombowanej urny wyborczej.


Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Każda klasa została zapoznana z zasadami przeprowadzenia szkolnych wyborów. Członkowie komisji dotarli do wszystkich obecnych w szkole uczniów. Poprzez dziennik elektroniczny poinformowali o terminie wyborów i zasadach ich przeprowadzenia wszystkich uprawnionych do udziału .w nich uczniów, a następnie ich rodziców/opiekunów prawnych. Poprosiliśmy o opiekę wychowawców poszczególnych klas i nauczycieli.

Okleiliśmy szkołę nadesłanymi plakatami, a także przygotowaliśmy swoje. Wielu uczniów nie dowierzało nam, że uda nam się wybory przeprowadzić.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Według nas sama organizacja wyborów jest ogromnym sukcesem - jesteśmy bardzo zadowoleni, że do nich doszło. Od strony technicznej wszystko zadziałało. Współpraca z Dyrekcją szkoły, nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi była świetna.

Najbardziej zaskoczyło nas to, jak poważnie i z przejęciem podeszli do wyborów uczniowie, którym zależało na oddaniu głosu na konkretny komitet wyborczy. Część z nich skorzystała z latarnika wyborczego.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejsze okazało się zachęcenie uczniów do udziału w wyborach. Frekwencja była bardzo niska - 28%. Uczniowie, co prawda, schodzili do lokalu wyborczego, ale na miejscu okazywało się, że nie zabrali ze sobą ważnej legitymacji szkolnej lub innego dokumentu tożsamości. Mimo próśb wychowawców o dopuszczenie uczniów do wyborów i chęci poświadczenia danych konkretnych osób, szkolna komisja wydawała karty tylko osobom uprawnionym, czyli tym, którzy posiadali ważny dokument. Zależało nam na tym, by pokazać wszystkim jak wyglądają "prawdziwe" wybory.

Na pewno w przyszłości więcej uwagi poświęcimy na wyjaśnienie uczniom, jak należy przygotować się do wyborów oraz na to, że od naszych wyborów zależy nasza przyszłość.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś