Relacja z wyborów w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Górze Świętej Małgorzaty

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 30.05.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

 Na początku jako koordynator działań w naszej szkole otrzymałam potwierdzenie zgody przez naszą dyrekcję i następnie szukałam osób chętnych do pomocy przy akcji. Zebrałam zgody załączone do regulaminu projektu od uczniów należących do zespołu. Oczywiście zaznajomiliśmy się wspólnie z akcją, podjęliśmy organizację akcji w naszej placówce. Bardzo pomocny przy organizacji okazał się przewodnik, który otrzymaliśmy , wszelkie otrzymane materiały i udział w szkoleniu. Na samym początku naszych działań rozpisaliśmy sobie wszystkie zadania do wykonania, stworzyliśmy mapę myśli, która pomogła nam w zaplanowaniu oraz realizacji działań, a w następnych etapach podjęliśmy decyzję, kto co będzie wykonywał. Realizowaliśmy je na zasadzie dobrowolności z racji tego, że moja grupa, która realizowała projekt MŁODZI W AKCJI składała się z osób, które niejednokrotnie mi bardzo pomagają w działaniach i którym mogę zaufać. Uczniowie Ci działają w naszym Szkolnym Wolontariacie oraz w tym roku mam przyjemność pracować z nimi w Samorządzie Uczniowskim i zawsze są chętni do nowych działań i zdobywania doświadczeń. Długo przed wyborami zaczęliśmy nasze działania. Poinformowaliśmy uczniów o akcji, przedstawiliśmy nasz projekt na szkolnym apelu, rozsyłaliśmy wiadomości informacyjne na dziennik. Przed wyborami musieliśmy zorganizować miejsce, które będzie wolne w naszej placówce w czasie symulacji, przy współpracy z naszą gminą udało nam się również pożyczyć małą urnę. Zorganizowaliśmy flagi. Miejsce do wyborów było przygotowywane przez nas dzień wcześniej. Rozstawiliśmy ławki dla komisji wyborczej, wydrukowaliśmy listy wyborcze, które składały się z tabel, w których umieściliśmy imiona i nazwiska osób z danych klas, które brały udział w symulacji wyborów. Na tych dokumentach umieściliśmy pieczęć szkoły. Wydrukowaliśmy karty do głosowania, które również przestęplowaliśmy i wycięliśmy. Wydrukowaliśmy informacje, jaka klasa jest przyjmowana przy którym stanowisku. Ustaliliśmy, że w głosowaniu wezmą udział uczniowie klas: 5, 6, 7, 8 i że głosowanie będzie odbywało się na przerwach, tak, aby każdy miał możliwość przyjścia na wybory. Pozyskaliśmy długopisy, wykonaliśmy kartki, które umożliwiały nam zasłonienie pozostałych nazwisk osób z listy. Uczniowie zostali przeszkoleni jakie są procedury wyborów. Z boku sali ustawiliśmy dwie ławki z krzesłami, które były zasłonięte parawanami. Oczywiście przy każdym miejscu do głosowania umieściliśmy długopisy. Sporządziliśmy również zasady szkolnych wyborów europejskich „ Młodzi Głosują 2024”, które były udostępnione w naszej placówce. Uczniowie wcześniej zostali zapoznani z tymi zasadami oraz celem udziału w akcji. Przeprowadziliśmy kilka lekcji, które miały na celu upowszechnienie wśród młodzieży wiedzy o prawach i obowiązkach obywateli znaczenia wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego oraz zasadach organizacji wyborów. Oprócz tego, informowaliśmy, że wybory są anonimowe. Przy upowszechnianiu tych treści pomogli nam uczniowie z klasy 8, którzy na lekcjach WOS- zdobywali odpowiednią wiedzę, którą rozpowszechniali wśród innych uczniów. Oczywiście nasi uczniowie mieli niejednokrotnie powiedziane, że ten projekt ma wyłącznie charakter edukacyjny, nie wspiera żadnego z kandydatów, komitetów wyborczych czy reprezentowanych partii politycznych. Rozmawialiśmy o apolityczności tegoż przedsięwzięcia. Określaliśmy cele naszej akcji. Jednak bez względu na to, jak wiele działań podjęliśmy spotkaliśmy się również z krytyką wśród uczniów, którzy twierdzili, że nie powinnyśmy podejmować takich akcji w szkole. Oczywiście uczniowie Ci nie byli zainteresowani naszymi działaniami co oczywiście uszanowaliśmy, niestety nie potrafili również przedstawić w tym temacie żadnych argumentów. Ponadto wywiesiliśmy plakaty informujące o akcji w naszej szkole. Możemy się pochwalić, że nasza szkolna samorządowa gazetka od kilku miesięcy jest poświęcona tematyce wyborów, struktur państwa etc. Przez całą akcję bardzo dbaliśmy o zachowanie neutralności politycznej, to było dla nas bardzo ważne. Oczywiście całkowicie zabroniona była agitacja polityczna i bardzo tego przestrzegaliśmy i sami obserwowaliśmy czy agitacja nie występuje. Podczas kampanii wyborczej koncentrowaliśmy się wyłącznie na podawaniu informacji o zasadach oraz znaczeniu wyborów. Oczywiście bardzo nam zależało na tym, aby uświadamiać, że pełnoprawny obywatel państwa ma swoje prawa, ale ma również obowiązki. My jednak uważamy, że głosowanie jest naszym ogromnym prawem, możliwością, której przez wiele lat jako państwo nie mieliśmy, powinniśmy z tego korzystać. Odnosiliśmy się do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. I choć niestety nie udało nam się przeprowadzić wymarzonej debaty staraliśmy się podejmować tematy w miarę możliwości, w których ta dyskusja była możliwa. Na lekcjach historii oraz WOS- przypominaliśmy sobie o danym przedsięwzięciu powtarzaliśmy o ważności udziału w wyborach. Uważam , że podjęliśmy mnóstwo działań, a wszystkie były zgodne z zasadami projektu. W myśl zasady, że następnym razem będzie lepiej, liczymy na to, że w akcji będziemy brać udział za każdym razem kiedy tylko będzie ona prowadzona.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

 Dzień wyborów był przez nas starannie przygotowany. Realizowaliśmy wszystko zgodnie z zasadami i naszym planem działań. Uczniowie mogli głosować w wydzielonym przez nas miejscu, mieli tak spokój i możliwość zagłosowania podczas przerw międzylekcyjnych podczas całego dnia. Uczniowie, którzy brali udział w głosowaniu byli ponownie instruowali jeśli chodzi o zasady odbywania się wyborów.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Podejmowaliśmy szereg działań: informowaliśmy podczas apeli szkolnych, wysyłaliśmy informacje na dzienniku, organizowaliśmy na przerwach dyskusje stworzyliśmy gazetkę szkolną.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

 Uważamy, że cała organizacja wyborów była przez nas wykonana na szóstkę, Uczniowie, którzy ze mną pracowali są bardzo dobrze zorganizowani, chętnie podejmują tego typu działania. Jesteśmy zadowoleni z przebiegu. osoby będące w komisji zrealizowały swoje zadania niczym prawdziwa komisja, stwierdzili nawet, że mają teraz super doświadczenie za sobą i będą mogli w przyszłości w takiej komisji pracować. Najbardziej zaskoczyła nas niska frekwencja. Pomimo licznych działań na terenie placówki, które miały uczniów zachęcić nie udało nam się tej frekwencji pozyskać zbyt wielkiej.... To nas smuci, ale z drugiej strony wiemy, że przed nami dużo pracy i będziemy robić wszystko, aby uświadamiać społeczeństwo w tym temacie.  

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejsze okazało się zachęcenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w wyborach. Frekwencja podczas symulacji dała nam takie wnioski. Wiemy, że w naszej placówce potrzeba o tym mówić, powtarzać, dyskutować.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś