Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 05.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Symulację wyborów do Parlamentu Europejskiego w naszej szkole przygotowali uczniowie kl. I b LO, którzy realizują przedmiot „wiedza o społeczeństwie” w zakresie rozszerzonym.

Przydzielone zadania to: przygotowanie gazetki ściennej na korytarzu z infografikami o Kompetencjach Unii Europejskie, Instytucjach UE, Parlamencie Europejskim, Latarniku Wyborczym i zasadami udziału w głosowaniu; przygotowanie plakatów "Dlaczego warto wziąć udział w wyborach 9 czerwca?" i " Jakie cechy powinien mieć kandydat/kandydatka do Parlamentu Europejskiego?"; wypisanie i rozwieszenie plakatów z informacjami o czasie, miejscu i zasadach wyborów; przygotowanie list wyborców z podziałem na klasy; przygotowanie odpowiedniej ilości kart wyborczych; przygotowanie wizytówek członków komisji; przygotowanie urny wyborczej; wypożyczenie zasłon na stoliki dla zapewnienia tajności głosowania; przygotowanie stołu i krzeseł dla członków komisji.

Na miejsce głosowania wybraliśmy korytarz na parterze.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Początek wyborów zaplanowaliśmy na 7.45, czyli przed pierwszą lekcją, a koniec na 13.15. Uczniowie mogli głosować w trakcie przerw międzylekcyjnych. Indywidualnie podchodzili do stołu komisji wyborczej. Przed każdym z członków komisji stała wizytówka z informacją, które klasy obsługuje. Po potwierdzeniu tożsamości, wyborca odbierał kartę do głosowania i podpisywał się na liście. Po oddaniu głosu za przygotowaną zasłoną wrzucał kartkę do urny.

Po ustalonym czasie komisja przeniosła się do pracowni historycznej i tam otworzyliśmy urnę wyborczą. Przeliczyliśmy ile kart wyjęliśmy z urny. Policzyliśmy głosy oddane na poszczególne komitety wyborcze. Ustaliliśmy ile osób było uprawnionych do udziału w wyborach. Następnie wypełniliśmy i podpisaliśmy protokół.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Do udziału w wyborach zachęcałyśmy poprzez akcję plakatową, ale także w rozmowach koleżeńskich, na szkolnym Facebooku. Nasza opiekunka, która uczy historii, historii i teraźniejszości oraz wos-u przeprowadziła lekcje o Unii Europejskiej, roli Parlamentu Europejskiego i znaczeniu wyborów.

Mieliśmy wrażenie, że informacja dotarła do wszystkich uczniów w szkole.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

To było bardzo ciekawe doświadczenie, poznaliśmy mechanizmy demokracji w praktyce. Jesteśmy zadowoleni z efektów naszego zaangażowania. Wszystko wyglądało, jak na prawdziwych wyborach, ubraliśmy się odpowiednio uroczyście, zachowaliśmy wszystkie procedury, przestrzegaliśmy zasad, neutralności. Nie agitowaliśmy tylko umożliwiliśmy koleżankom i kolegom wyrażenie swoich poglądów. Mieliśmy nadzieję, że te prawybory wywołają więcej emocji, dyskusji. Wszystko odbyło się spokojnie.


Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Nie mieliśmy większych trudności. Dostaliśmy do dyspozycji miejsce, mogliśmy wynieść na korytarz stoliki i krzesła. Musieliśmy pokombinować z parawanami, bo te prawdziwe okazały się nieosiągalne. Przy okazji następnych prawyborów można pomyśleć o innej formule głosowania. Przeprowadzanie wyborów tylko na przerwach międzylekcyjnych rozbija atmosferę i czasami powstaje zamieszanie przy stole komisji.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś