Szkolne wybory europejskie - symulacja.
REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"
W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]
- Organizacją szkolnej symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego zajęli się uczniowie z Młodzieżowej Rady Gminy. Rozpoczęliśmy od zapoznania się z Przewodnikiem Projektowym „Młodzi głosują”. Poznaliśmy harmonogram projektu, zadania zespołu uczniowskiego oraz wszystkie niezbędne informacje aby dobrze przygotować wybory. Uzyskaliśmy zgodę pani Dyrektor, powołaliśmy komisję wyborczą, w skład której weszło 5 uczennic z klasy 8A. Odtąd komisja rozpoczęła przygotowania zgodnie z zadaniami zapisanymi w poradniku, a zespół do spraw wyborów wraz z koordynatorem opracował plan działań dotyczący przeprowadzenia kampanii informacyjnej o wyborach i kampanii profrekwencyjnej.
- W szkole zaplanowaliśmy kampanię w dniach od 06 – 24 maja. Rozpoczęliśmy od przedstawienia audycji przez szkolny radiowęzeł, w której przedstawiliśmy założenia programu „Młodzi głosują”. Uwzględniliśmy cele programu oraz zadania do wykonania. W audycji zawarliśmy także informacje o korzyściach, jakie czerpie Gmina Lubasz z funduszy unijnych. Drugim zadaniem w kampanii było przybliżenie uczniom wiedzy o pracach Parlamentu Europejskiego. W tym celu trwała w szkole kampania informacyjna w formie plakatów, które przygotowali uczniowie a także rozwiesiliśmy materiały, które otrzymaliśmy od CEO. Poza tym nasz zespół odwiedził uczniów w klasach szóstych, siódmych, ósmych w celu przedstawienia krótkiej informacji o harmonogramie działań w ramach programu. Przygotowaliśmy także ulotkę, w której zachęcaliśmy do głosowania. Ulotka została rozdana na terenie szkoły, oraz na terenie Urzędu Gminy. Aby przeprowadzić kampanię współpracowaliśmy z Panią Dyrektor, z Panem Wójtem nauczycielami, panem woźnym, uczniami, rodzicami. Największym wyzwaniem dla nas było dotarcie w sposób zrozumiały do uczniów klas VI i VII, ponieważ ta grupa uczniów nie ma w programie nauczania lekcji wos -u.
- Lokal wyborczy został przygotowany tak, jak lokal wyborczy z prawdziwego zdarzenia, tzn. w urnę wyborczą, stół przygotowany do komisji, miejsce do głosowania zapewniające tajność głosowania. Powiesiliśmy flagę Polski oraz baloniki z symbolem Unii Europejskiej. Zadbaliśmy również o to, aby każdy głosujący mógł oddać głos w sposób tajny. Miejsce lokalu wyborczego było dobrze rozreklamowane.
Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]
Wybory w naszej szkole odbyły się 28 maja. Rozpoczęły się o godzinie 8.15 i trwały do godziny 11.30. Uczniowie głosowali podczas trwania lekcji i podczas przerw. Uzyskaliśmy na to zgodę pani dyrektor. Głosowanie było dobrowolne. Uczniowie wchodzili do lokalu wyborczego okazując legitymację i podpisując się na liście wyborców. Następnie otrzymywali kartę do głosowania. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni także tym, że prawie wszyscy uczniowie przynieśli ze sobą legitymacje szkolne, i tak jak na prawdziwych wyborach okazywali ją komisji. Wszyscy zachowywali się w lokalu wyborczym bardzo poważnie, nie rozmawiali, byli skupieni, świadczy o tym fakt, że tylko jeden głos okazał się nieważny. Po głosowaniu lokal został zamknięty i komisja rozpoczęła liczenie głosów. Praca komisji została zakończona uzupełnieniem protokołu.
Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
Uczniowie zostali zachęceni do udziału w wyborach poprzez kampanię profrekwencyjną w formie plakatów, ulotki oraz lekcji wg scenariusza ”Ile waży jeden głos?” Uczniowie słuchali z zaciekawieniem informacji o UE, jakie korzyści czerpiemy z UE i dlaczego warto w przyszłości pójść na wybory.
Wszyscy z zaciekawieniem słuchali, co mamy do powiedzenia. Nie wszyscy mieli świadomość, że z tak wielu projektów unijnych korzystała nasza gmina. Z zainteresowaniem została także przyjęta lekcja dotycząca wpływu obywateli na działania Parlamentu Europejskiego. Po pierwszej audycji uczniowie dopytywali z niecierpliwością, kiedy zostanie przeprowadzona symulacja wyborów. Poprzez informacje, które usłyszeli, lepiej będą przygotowani do przyszłych wyborów. Uważamy, że te działania wpłynęły także na zainteresowania wśród uczniów polityką, projektami unijnymi, Parlamentem Europejskim. Na podstawie wywiadów, które przeprowadziliśmy, uczniowie twierdzili, że te działania kampanii uświadomiły im, jak wiele zawdzięczają funduszom unijnym w naszej gminie. Większość uczniów wypowiadała się pozytywnie o przeprowadzonych działaniach.
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]
Jesteśmy zadowoleni z przeprowadzonej symulacji wyborów. Została przeprowadzona bardzo sprawnie. Z zainteresowaniem uczniowie brali udział w lekcjach proponowanych przez CEO.
Trudne okazało się przekonanie uczniów aby zapoznali się z latarnikiem wyborczym. Wg naszej wiedzy niewielu uczniów skorzystało z tego narzędzia. W przyszłości planujemy poświęcić temu więcej działań i monitorować ilu uczniów skorzystało z tego.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]
Trudne okazało się przekonanie uczniów aby zapoznali się z latarnikiem wyborczym. Wg naszej wiedzy niewielu uczniów skorzystało z tego narzędzia. W przyszłości planujemy poświęcić temu więcej działań i monitorować ilu uczniów skorzystało z tego.
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś