Relacja ze szkolnych wyborów europejskich w II Liceum Ogólnokształcących im. Ks. J. Twardowskiego w Oleśnicy

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 09.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Wybory europejskie w II LO Oleśnica przeprowadziła grupa członkiń i członków szkolnej grupy EPAS w dniu 24 maja 2024 r.

Krótko po zarejestrowaniu naszej grupy w projekcie stworzyliśmy szkolną komisję wyborczą, która składała się z 5 osób.

Wspólnie ustaliliśmy szkolne zasady wyborów.

Większość zadań zrealizowaliśmy bezpośrednio przed wyborami:

Alicja przygotowała karty wyborcze, Weronika urnę wyborczą. Nasza opiekunka przygotowała spis wyborców i wydrukowała protokół wyborczy. Zuzanna, Emilia i Konrad przeszli po szkole z przypomnieniem o wyborach i zabraniu legitymacji szkolnej.

Zachęciliśmy także dwie osoby – koleżankę i kolegę, aby pomagali nam w organizacji w dniu wyborów.

Dzień przed wyborami przygotowaliśmy lokal wyborczy. 

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

W dniu wyborów zaczęliśmy naszą pracę na drugiej lekcji. Wybory trwały trzy godziny lekcyjne i wszystkie przerwy przed, między i po nich.

Uczniowie i uczennice byli proszeni o przyjście do lokalu przez Michalinę i Kubę, którzy przy pomocy wcześniej przygotowanego harmonogramu zapraszali klasy, tak, aby nie zakłócać lekcji. Do lokalu przychodzili ci, którzy chcieli wziąć udział w wyborach. Można było nie głosować.

Akt wyborczy wyglądał podobnie jak w prawdziwych wyborach:   wyborca/wyborczyni przychodził/a do lokalu, podawał/a swoją klasę i nazwisko. Legitymował/a się dokumentem tożsamości i podpisywał/a się na spisie wyborców. Następnie otrzymywał/a kartę do głosowania. Większość osób siadała przy stanowisku, gdzie można było spokojnie oddać głos, po czym wrzucała swoją kartę do urny.

Po oddaniu głosu wracała na lekcję.

Po zakończeniu głosowania komisja wyborcza przystąpiła do liczenia wyników wyborów. Najpierw policzyliśmy frekwencję poprzez zliczenie podpisów na spisie wyborców.

Dalej otworzyliśmy urnę wyborczą, wyjęliśmy karty i przeliczyliśmy je. Ich liczba była równa liczbie podpisów.

Sprawdziliśmy liczbę głosów nieważnych a następnie przystąpiliśmy do podziału kart na ugrupowania polityczne. Policzyliśmy liczbę głosów oddanych na każde ugrupowanie.

Po policzeniu wyników wyborczych, wypełniliśmy protokół z wyborów i podpisaliśmy się pod nim.

Ostatnim działaniem w dniu wyborów było posprzątanie lokalu wyborczego. 

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Nasze działania profrekwencyjne trwały długo przed wyborami. Nasza grupa EPAS nakręciła filmik zachęcający do udziału w wyborach.

W trakcie corocznego Dnia Europy informowaliśmy o wyborach w jednym z zadań europejskiej gry terenowej. W tygodniu przed wyborami oplakatowaliśmy szkołę materiałami od CEO, przedstawiliśmy szkolne zasady wyborcze oraz skład komisji wyborczej.

Szkolne zasady wyborcze przesłaliśmy też do każdego ucznia i każdej uczennicy poprzez e-dziennik.

Dzień przed wyborami odwiedziliśmy jeszcze wszystkie klasy z informacją przypominającą o głosowaniu. 

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Cała organizacja wyborów w naszej szkole przebiegła sprawnie i bez żadnych incydentów. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy w naszej grupie, z opiekunką grupy oraz dyrekcją szkoły, która była bardzo życzliwa wszystkim naszym działaniom.

Zaskoczyła nas niska frekwencja wyborcza. Mimo, że dotarliśmy do każdej klasy z informacją o możliwości głosowania, nie wszyscy chcieli z tego skorzystać.


Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Nie napotkaliśmy w trakcie organizacji tegorocznych wyborów w szkole większych problemów. Współpraca w naszej grupie układała się bardzo dobrze. Dobrze współpracowało nam się z naszą opiekunką oraz z dyrekcją szkoły, która nas wspierała i umożliwiała nasze działania.

W przyszłych wyborach europejskich chcemy osiągnąć lepszą frekwencję i dlatego planujemy zorganizować więcej działań profrekwencyjnych. 

Galeria zdjęć

Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

https://lo2.olesnica.pl/wyniki-wyborow-do-pe-w-ramach-projektu-mlodzi-glosuja/


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś