Eurowybory w Potoku

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 11.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Dokładnie podzieliliśmy się zadaniami. Wyznaczyliśmy osobę przewodniczącą odpowiedzialną za nadzór nad reszta grupy. Kolejno wyznaczono 2-3 osoby, których zadaniem było zapraszanie klas pojedynczo do głosowania podczas godzin lekcyjnych, w celu uniknięcia niepotrzebnego zamieszania. Reszta uczniów siedziała za wcześniej przygotowanymi stanowiskami komisji wyborczej. Zapewnione były również stanowiska przeznaczone do głosowania (odgrodzone od reszty lokalu i siebie nawzajem), aby zapewnić tajność wyborów. W widocznym miejscu umieściliśmy godło państwowe.

Każdy członek komisji wyborczej odpowiadał za legitymowanie, zbieranie podpisów i wydawanie kart. Na każdego członka przypadał wyznaczony alfabetycznie zakres nazwisk. Oddzielna osoba nakierowywała głosujących do osobnych stanowisk, by złożyć podpis na właściwej liście.


Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Uczniowie głosowali klasami, po kolei klasy były podczas lekcji zapraszane przez nas z sal do "lokalu wyborczego" na drugim piętrze. Po okazaniu dokumentu tożsamości i podpisaniu się na liście (spisie wyborców), uczeń dostawał kartę wyborczą i mógł iść do krytego ściankami miejsca ze stolikiem, w którym można było zagłosować tajnie. Długopis był na miejscu. Po oddaniu głosu na karcie trzeba oddać ją do nieprzeźroczystej urny.

Dzień minął praktycznie bez zakłóceń. Wybory przebiegły spokojnie, bez żadnego hałasu, również dla klas mających lekcje za drzwiami obok lokalu wyborczego. Głosowanie zajęło zaledwie 10-15 minut dla każdej klasy i zaraz wracaliśmy na lekcję.

Wyniki wyborów były policzone jeszcze tego samego dnia.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
  1. Tydzień przed wyborami podczas lekcji wiedzy o społeczeństwie w grupach przygotowywaliśmy plakaty ogłaszające wybory i zachęcające do wzięcia udziału, plakaty następnie rozwiesiliśmy w naszej szkole. 
  2. W ostatnim tygodniu przed wyborami odbywały się lekcje tematyczne (według scenariuszy CEO).
  3. Wiadomość została rozesłana do wszystkich uczniów i nauczycieli na Librusie (dzienniku elektronicznym). 
  4. Tydzień przed wyborami w naszej szkole odbywały się wybory Rzecznika Praw Ucznia podczas których informowaliśmy uczniów o nadchodzących wyborach. 
  5. W dniu wyborów chodziliśmy po klasach szkolnych i zapraszaliśmy je pojedynczo na głosowanie.


Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

To były nasze kolejne wybory w ramach projektów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Udało nam się je sprawnie przeprowadzić: przygotować lokal, przeprowadzić głosowanie, zlikwidować lokal i policzyć głosy. Jesteśmy zadowoleni z tego, jak sprawnie nam to wyszło i jak sprawnie współpracowaliśmy ze sobą.

Zaskoczyło nas, jak wielu uczniów nie posiadało ze sobą żadnego dokumentu tożsamości i to, że próbowali głosować okazując najróżniejsze dokumenty, np. kartę pływacką.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejsze okazało się skuteczne poinformowanie uczniów o dowodach tożsamości - mimo wiadomości w dzienniku elektronicznym, plakatów i przypominania przez nauczycieli większość uczniów nie posiadała żadnego.

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
  1. Początek głosowania! Lokal przygotowywaliśmy podczas pierwszej lekcji i wtedy, tuż po zakończeniu przygotowań pojawił się on, pierwszy wyborca.
  2. Pierwszy wyborca udowadnia swoją tożsamość i składa podpis na liście wyborców. Przełomowy moment, pierwsze udane dochowanie procedur z naszej strony.
  3. Pierwszy wyborca otrzymuje swoją kartę do głosowania.
  4. Część komisji wyborczej wraz z opiekunem.
  5. Przed członkiniami i członkami komisji wyborczej niebieskie karki wskazujące, jakie nazwiska znajdują się na spisie wyborców przy danym stanowisku.
  6. Liczenie głosów. Ciężka sprawa dla klasy niematematycznej.
  7. Praca skończona - podpisujemy protokół.
  8. Podpis złożyli wszyscy zaangażowani w liczenie.
  9. Ktoś kontroluje, ktoś pisze - pilnowaliśmy się nawzajem przy liczeniu, by uniknąć błędów.
  10. Ostatni podpis - opiekuna projektu. W tle kontuzjowany członek komisji wyborczej, praca była ciężka, ale satysfakcjonująca.
Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

https://www.facebook.com/38lokostka/posts/pfbid0CBD45APDKcgdpovWY9gTvt4t4U2iRBkNwNx1SCKyjSgZC2yDciU4oECY4UMRr6ACl?locale=pl_PL


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś