Relacja z przeprowadzonych wyborów do Parlamentu Europejskiego

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 11.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Organizacji symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego podjął się w naszej szkole przewodniczący Rady Samorządu, który rozdzielił zadania między członków samorządu uczniowskiego. Przygotowania do wyborów polegały na wydrukowaniu kart do głosowania i podstemplowaniu ich pieczątką szkoły. Zarówno na szkolnych ścianach, jak i na instagramie szkoły pojawiły się plakaty zachęcające do głosowania. Po poprzedniej symulacji wyborów (parlamentarnych) uczniowie byli już zaznajomieni z procesem wyborczym. W przeddzień wyborów zostało przygotowane stanowisko do głosowania oraz urna wyborcza. Spośród SU powołana została czwórka członków komisji wyborczej, która nadzorowała przebieg wyborów. Oprócz komisji, zostały wyznaczone osoby z samorządu uczniowskiego do wydawania kart do głosowania, pomocy przy podpisywaniu się na listy wyborców oraz pilnowania urny. Dzięki dobrej organizacji i promowaniu wydarzenia wybory przebiegły spokojnie i pomimo nieobecności maturzystów frekwencja była zadowalająca. 

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Symulacja wyborów w naszej szkole odbyła się we wtorek 28 maja 2024. Podczas przerw uczniowie mieli możliwość, aby wziąć udział w wyborach europarlamentarnych. Aby zagłosować, musieli oni mieć ze sobą legitymację szkolną, dzięki której osoby pilnujące wyborów mogły zweryfikować tożsamość ucznia. Na przerwach pilnujący urny członkowie SU przekazywali osobom zainteresowanym karty wyborcze, jeśli dana osoba była zainteresowana wzięciem udziału. Po zakończeniu głosowania komisja wyborcza dwukrotnie podliczyła głosy, które następnie zostały wpisane do protokołu przekazanego przez fundację. Dzień po wyborach, czyli 29 maja, zostały ogłoszone wyniki wyborów, które przedstawiliśmy w formie wykresu.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Kilka dni przed wyborami wywieszony w szkole oraz opublikowany na szkolnym instagramie został plakat promujący to wydarzenie wśród uczniów. Na instagramie pojawił się też quiz dotyczący wyborów europarlamentarnych, który miał zachęcić uczniów nie tylko do głosowania w symulacji, ale też do szerszego zainteresowania się tematem. Dodatkowo, przedstawicielka SU opowiadała w klasach o tej inicjatywie, na co uczniowie reagowali z zainteresowaniem i entuzjazmem. Ponadto w ramach lekcji WOS-u i HiT-u przeprowadzone zostały specjalne lekcje poświęcone Parlamentowi Europejskiemu. Społeczność szkolna chętnie wzięła udział w tym wydarzeniu. Po zamknięciu komitetu wyborczego z zniecierpliwieniem uczniowie wyczekiwali wyników głosowania, które dzięki sprawnej pracy członków komisji wyborczej były dostępne już dzień po wyborach.

 

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Uważamy, że dobrze nam wyszła promocja wydarzenia. Duża liczba uczniów wykonała zamieszczony na instagramie quiz na temat wyborów do europarlamentu, co dobrze świadczy, że mniej lub bardziej wgłębili się oni w ten temat. Jesteśmy przekonani, że dzięki organizacji tego wydarzenia w naszej szkole wzrosła świadomość wśród uczniów dotycząca rzeczywistego wpływu obywateli na losy państw, co nas bardzo cieszy. Ku naszemu zaskoczeniu, mimo nieobecności klas maturalnych, frekwencja była zadowalająca, co oznacza, że w wydarzenie zaangażowały się osoby młodsze, które w dużej części nie mają jeszcze prawa wyborczego. Stanowi to dobrą prognozę dla polskiej demokracji. Bardzo się cieszymy, że jesteśmy w stanie wspierać kształtowanie świadomości obywatelskiej wśród uczniów naszej szkoły.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Naszym zdaniem kluczową trudnością była nieobecność maturzystów, która sprawiła, że niemożliwe było przedstawienie wyników biorących pod uwagę głos całej społeczności naszej szkoły, czyli wszystkich czterech roczników. Trudność sprawiły też chwilowe zgromadzenia uczniów przy urnie, które powodowały lekkie zamieszanie. Aby rozwiązać ten problem i usprawnić proces oddawania głosów, przy organizacji kolejnych wyborów rozważymy np, zorganizowanie dwóch punktów wydawania kart do głosowania. 

Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego - 2SLO


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś