Szkolne wybory europejskie w ZS nr 1 im gen. J. Bema w Ciechanowie

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 11.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Do pracy przy projekcie zaangażowało się 12 uczniów. Zaczynając pracę przy projekcie podzieliliśmy się zadaniami. Przygotowania do wyborów polegały na wydrukowaniu kart do głosowania i podstemplowaniu ich pieczątką szkoły. Zarówno na szkolnych ścianach szkoły pojawiły się plakaty zachęcające do głosowania oraz poprzez radiowęzeł. Po poprzedniej symulacji wyborów (parlamentarnych) uczniowie byli już zaznajomieni z procesem wyborczym. W przeddzień wyborów zostało przygotowane stanowisko do głosowania oraz urna wyborcza. Rozwiesiliśmy na szkolnych korytarzach plakaty promujące wybory w ramach Projektu Młodzi Głosują. Na dzień przed głosowaniem udaliśmy się jeszcze raz do klas przypominając o wyborach i zachęcając do udziału w nich. W klasach podejmowaliśmy dyskusje na temat jak ważny jest udział w głosowaniu i dlaczego warto brać udział w wyborach. Tego samego dnia przygotowaliśmy miejsce, w którym miały odbyć się wybory i przygotowaliśmy materiały wyborcze: spis wyborców, kartę do głosowania. Spośród uczestników projektu zostały wylosowane osoby, które były członkami komisji i nadzorowały przebieg wyborów. Oprócz 6 osobowej komisji zostały powołane osoby które pomagały dopilnować urny oraz porządku podczas głosowania. Dzięki dobrej organizacji i promowaniu wydarzenia wybory przebiegły spokojnie i pomimo nieobecności maturzystów frekwencja była zadowalająca. 


Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Głosowanie odbyło się 28 maja 2024 roku. Uczniowie mogli oddać głos podczas przerw w godzinach trwania zajęć lekcyjnych w naszej szkole. Zgodnie z regulaminem mogli głosować uczniowie, po okazaniu legitymacji szkolnej lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość. Komisja składała się z sześciu osób realizujących projekt oraz pozostałych które pomagały komisji. Po zakończeniu wyborów komisyjnie otworzono urnę i policzono głosy. Sporządzono protokół podpisany przez wszystkich członków komisji. Następnie wprowadziliśmy wyniki na stronę projektu.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Kilka dni przed wyborami wywieszony został w szkole plakat promujący to wydarzenie wśród uczniów. Dodatkowo, przedstawiciele naszego zespołu opowiadali w klasach o tej inicjatywie, na co uczniowie reagowali z zainteresowaniem i entuzjazmem. Ponadto w ramach lekcji WOS-u i HiT-u przeprowadzone zostały specjalne lekcje poświęcone Parlamentowi Europejskiemu. Społeczność szkolna chętnie wzięła udział w tym wydarzeniu. W dniu wyborów umieściliśmy wskazówki, kierujące uczniów do lokalu wyborczego oraz oznakowaliśmy miejsce, w którym odbywało się głosowanie, aby ułatwić przebieg wyborów. Po zamknięciu komitetu wyborczego z zniecierpliwieniem uczniowie wyczekiwali wyników głosowania, które dzięki sprawnej pracy członków komisji wyborczej były dostępne już dzień po wyborach.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Według nas dobrze wyszło promowanie udziału w wyborach. Zadowoleni również byliśmy z wyglądu miejsca, w którym odbywało się głosowanie – udało nam się sprawić, że przypominał lokal wyborczy. Jesteśmy przekonani, że dzięki organizacji tego wydarzenia w naszej szkole wzrosła świadomość wśród uczniów dotycząca rzeczywistego wpływu obywateli na losy państw, co nas bardzo cieszy. Ku naszemu zaskoczeniu, mimo nieobecności klas maturalnych, frekwencja była zadowalająca, co oznacza, że w wydarzenie zaangażowały się osoby młodsze, które w dużej części nie mają jeszcze prawa wyborczego. Stanowi to dobrą prognozę dla polskiej demokracji. Bardzo się cieszymy, że jesteśmy w stanie wspierać kształtowanie świadomości obywatelskiej wśród uczniów naszej szkoły.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Naszym zdaniem kluczową trudnością była nieobecność maturzystów, która sprawiła, że niemożliwe było przedstawienie wyników biorących pod uwagę głos całej społeczności naszej szkoły, czyli wszystkich pięciu roczników. Trudność sprawiły też chwilowe zgromadzenia uczniów przy urnie, które powodowały lekkie zamieszanie. Komisji udało się sprawnie i szybko policzyć głosy oddane przez uczniów. Zespół był wystarczająco liczny, aby poradzić sobie z wydawanie kart do głosowania, pilnowania urny oraz pilnowania porządku.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś