Wybory 2024 w ILO w Kędzierzynie-Koźlu
REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"
W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]
Nasze przygotowania rozpoczęliśmy od podzielenia się w Szkolnej Grupie Praw Człowieka na dwa zespoły – pierwszy zajął się techniczną stroną symulacji wyborów, czyli dostosowania sali, drugi miał stanowić Komisję Wyborczą. Jedna z uczennic przygotowała plakat , który wykorzystaliśmy do promocji akcji. Poza tym, dzięki współpracy z absolwentem naszego liceum, mogliśmy uczestniczyć w obchodach Europejskiego Tygodnia Młodzieży. W ramach tego wydarzenia odbył się turniej debat oksfordzkich, dlatego zrezygnowaliśmy z organizacji własnych, a także warsztaty. Grupa uczniów brała również udział w grze terenowej w Opolu w Muzeum Polskiej Piosenki . Dzień przed wyborami wszystko było już gotowe – lokal wyborczy, karty do głosowania, a także listy wyborców. W międzyczasie na lekcjach WOS i HiT uczniowie zapoznawali się z projektami unijnymi skierowanymi do młodych ludzi, poznawali siłę swojego głosu i sposoby wpływania na decyzje Parlamentu Europejskiego. Grupa uczniów miała także okazję podzielić się wrażeniami z wizyty studyjnej w Brukseli , w Parlamencie Europejskim, gdzie byli na zaproszenie posłanki – Janiny Ochojskiej. Gotowi do działania rozpoczęliśmy wybory.
Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]
Dzień wyborów rozpoczęliśmy od godziny 8.30. Komisja przygotowała swoje miejsce pracy, sprawdziła listy wyborców oraz karty do głosowania. Od godziny 9.00 rozpoczęły się wybory. Po początkowej, dosyć licznej reprezentacji uczniów, zaczęło się oczekiwanie na kolejne osoby. Niestety, pomimo tego, że głosowanie trwało do ósmej godziny lekcyjnej nie odnotowaliśmy wysokiej frekwencji. Jak się okazało w wyborach wzięło udział tylko 30% uprawnionych. Nie było żadnych incydentów i w porównaniu z poprzednimi wyborami, w tych uczniowie podejmowali decyzję bardziej świadomie. Po zamknięciu lokalu, zabezpieczyliśmy urnę w klasie naszego opiekuna i kolejnego dnia, gdy w szkole nie było zajęć edukacyjnych, przystąpiliśmy do liczenia głosów. Protokół z wyborów przekazaliśmy opiekunowi, by opublikował nasze wyniki na platformie projektu.
Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
Zachętą do udziału w projekcie „Młodzi Głosują 2024” , w obecnej edycji, były głównie plakaty oraz zajęcia prowadzone przez naszego opiekuna na lekcjach WOS i HiT. Ponadto wydawało nam się, że po doświadczeniach z jesieni, uda się przekonać uczennice i uczniów do oddania głosu. Uważamy, że frekwencja nie spełniła naszych oczekiwań. Straciliśmy również znaczącą i świadomą grupę wyborców, którą stanowili uczniowie klas maturalnych. W poprzedniej edycji, byli znaczącym wsparciem naszej kampanii profrekwencyjnej. Nie możemy zatem być zadowoleni z ilości osób, które uczestniczyły w samym głosowaniu.
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]
Z perspektywy czasu możemy wyrazić zadowolenie z tego, że kolejny raz udało się nam zmobilizować grupę uczniów do udziału w procesie wyborczym. Uważamy jednak, że bez solidnej edukacji obywatelskiej nadal będziemy mieli problem z zaangażowaniem młodych ludzi. Wiemy, że w naszej szkole jest spora część osób, które chętnie uczestniczą w różnych projektach, ale potrzebują szczegółowej informacji. Dziwi nas, że pomimo lekcji o UE, Parlamencie Europejskim, tak wielu uczniów nie odczuwa potrzeby współuczestniczenia w procesie wyborczym. Mimo wszystko, cieszymy się, że dołączyliśmy do projektu.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]
Najtrudniejsze zadania podczas wyborów, to przede wszystkim właściwa organizacja, ale udało nam się pokonać wszelkie przeciwności. Stanowiliśmy zgrane zespoły, więc nie możemy narzekać na organizację. Przekonanie uczniów, ze ich głos się liczy, to stanowi wyzwanie. Dlatego będziemy próbować w kolejnych edycjach zmienić ten stan rzeczy.
Galeria zdjęć
Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
Zdjęcie nr 1 – zaczynamy od promocji projektu „Młodzi Głosują 2024” , to nasz plakat.
Zdjęcie nr 2 - na gazetkach w holu głównym pojawiły się materiały z CEO, jest i plakat promujący Latarnika Wyborczego.
Zdjęcie nr 3 – karty do głosowania przygotowane i opieczętowane.
Zdjęcie nr 4 - lokal wyborczy i urna do głosowania już gotowe.
Zdjęcie nr 5 – pierwsi wyborcy dotarli do Komisji Wyborczej.
Zdjęcie nr 6 – głosowanie jest tajne!
Zdjęcia nr 7, 8,9, 10,11 - wyborcy oddają swój głos!
Wideoesej - dodajcie link do filmu [min. 3 minuty]
https://www.facebook.com/AmnestyInternational1LO/videos/970135931251253Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach
https://www.facebook.com/telewizjakk/videos/1638012530295996
https://www.facebook.com/photo/?fbid=959914859266289&set=pcb.959916122599496
Krzysztof Kazanowski
Debiutant
13.06.2024 00:15
0
I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie Koźlu
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś