Pobożniak głosuje!

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 12.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

W projekcie, oprócz opiekunki (p. Aneta Radzik), brało udział aż dwudziestu uczniów. Byli to przedstawiciele różnych roczników i profilów, prezentujący odmienne postawy światopoglądowe. W zespole funkcjonowała liderka; osoba czuwająca nad podziałem zadań, sprawnością ich realizacji, organizacją logistyczną i planem prac. Zanim przeprowadzono prawybory, wszystkie osoby zajęły się przygotowaniem lokalu wyborczego oraz kart. Zdecydowana większość członków brała udział w obsłudze przebiegu głosowania - do ich kompetencji należało wydawanie kart, sprawdzanie dokumentów tożsamości, a także zbieranie podpisów od osób, które odebrały kartę do głosów. Trzy osoby były odpowiedzialne za przyprowadzanie klas i nauczyciela do miejsca głosowania, tak, aby cały proces przebiegł sprawnie. Jedna osoba działała jako ,,mąż stanu” - jego obowiązkiem było pilnowanie urny wyborczej.

Jako duża szkoła, licząca ponad tysiąc uczniów, stanęliśmy przed niemałym wyzwaniem logistycznym. Zorganizowanie jakiejkolwiek inicjatywy, która angażuje większość, nie jest proste. Udało się jednak wypracować rozwiązanie - lokal wyborczy znajdował się na korytarzu, do którego podczas jednej lekcji przychodziło sześć klasy. Proces był rozdzielony na dwie tury - gdy pierwsza grupa uczniów (trzy klasy) skończyła oddawać głosy, przychodziła następna. Wyjątkiem od tej zasady byli uczniowie klas 3 i 4 IB (ich plan lekcji jest ułożony indywidualnie, przez co niemożliwe jest wybranie jednej pory, w której mogliby oni wziąć udział w akcji Młodzi Głosują), a także klasy maturalne - stoją oni przed egzaminem dojrzałości, a szkolne prawybory nie mogą kolidować z ich przygotowaniami. W związku z tym, mogli oni oddać swój głos na przerwie (cieszyło się to dużą popularnością) - tak samo jak inni uczniowie, którzy z różnych przyczyn nie mogli tego zrobić razem ze swoją klasą.

Lokal wyborczy składał się ze stołu prezydialnego, za którym zasiadały osoby odpowiadające za wydawanie kart. Dostępna była tablica z regulaminem akcji, a także infografikami przygotowanymi przez CEO. Oprócz tego, zorganizowaliśmy miejsce, w którym można było wypełnić kartę i oddany głos wrzucić do urny, pilnowanej przez ucznia-męża stanu.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Prace trwały już od godziny ósmej rano. Aby przygotować lokal wyborczy, zorganizowaliśmy stoły i krzesła, dzięki którym stworzyliśmy wielki stół prezydialny, nakryty zielonym obrusem. Dyrekcja zapewniła urnę. Lokal wyborczy znajdował się na korytarzu, do którego podczas jednej lekcji przychodziło sześć klasy. Proces był rozdzielony na dwie tury - gdy pierwsza grupa uczniów (trzy klasy) skończyła oddawać głosy, przychodziła następna. Udział w głosowaniu można było brać od godziny 8:55 do 13:45. Po tym czasie wszyscy członkowie zespołu uczniowskiego otworzyli urnę i przystąpili do liczenia głosów. Odbyło się ono w osobnym pomieszczeniu, aby zachować tajność wyników aż do dnia ich ogłoszenia. W procesie liczenia głosów udział wzięli wszyscy, każdy dostał podobną liczbę głosów do przeanalizowania pod kątem: głosów oddanych całkowicie, głosów ważnych i nieważnych, głosów oddanych na poszczególne komitety. Frekwencja wyniosła 52%. Materiały wyborcze zostały zabezpieczone przez nauczyciela, uczniowie sporządzili protokół.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Wydarzenie promowano na mediach społecznościowych Rady Samorządu Uczniowskiego poprzez posty i relacje. W szkole zostały rozwieszone plakaty wysłane przez CEO, a także uczniowie stworzyli własną tablicę na korytarzu. Ponadto uzyskaliśmy dostęp do materiałów edukacyjnych dzięki Europę Direct Szczecin - chętni uczniowie mogli zabrać do domu publikacje UE.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Pomimo tego, że II LO zalicza się do dużych szkół, udało się nam przeprowadzić sprawne wybory. Wszystko to dzięki zmobilizowanej grupie, która wiedziała, dlaczego tutaj jest i poświęca swój czas. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem tego, jak można pokojowo i zgodnie pracować zespołowo, bez kłótni i podziałów - a przecież stworzyliśmy wydarzenie, które dotyczyło polityki, gdzie najłatwiej o polaryzację. Członkowie zespołu zintegrowali się, wyrażają chęć dalszej współpracy w przyszłości.

Ponadto, udało nam się zorganizować Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej i


 Parlamencie Europejskim. Dzięki wsparciu finansowym w postaci bonu o wartości 600 złotych od Fundacji Merkury, a także wsparciu NGO takich jak Ruch Nowej Szkoły, Stowarzyszenie Racja i instytucji - Europe Direct Szczecin, Sekretariat ds. Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego, uczestnicy otrzymali atrakcyjne nagrody, takie jak powerbanki i bony do Empiku.

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Cały proces wyborów sam w sobie stanowił wyzwanie logistyczne, co zostało wspomniane wcześniej. Jednakże, wyczerpaliśmy wszystkie możliwe środki, aby zapewnić społeczności szkolnej jak najlepsze wrażenia.

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś