Symulacja szkolnych wyborów do Parlamentu Europejskiego

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 12.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Przystępując do akcji "Młodzi głosują" we współpracy z nauczycielem - opiekunem zapoznaliśmy się z otrzymanym od Organizatorów "Przewodnikiem projektów dla uczestników i uczestniczek". Następnie opracowaliśmy harmonogram działań, uwzględniających specyfikę naszej szkoły, który przedstawiliśmy Dyrekcji Szkoły. Po uzyskaniu zgody Pani Dyrektor ustaliliśmy skład zespołów, które miały za zadanie przygotować działania związane z organizacją wyborów. Ustaliliśmy podział obowiązków, dotyczących zarówno przeprowadzenia prelekcji dla uczniów, przygotowanych według przesłanych scenariuszy, jak i osób odpowiedzialnych za przygotowanie audycji w szkolnym radio, aż po osoby odpowiedzialne za samo przeprowadzenie wyborów - powołaliśmy komisję złożoną z pięciorga uczniów klasy 3 a. Ich nazwiska zostały podane do widomości publicznej, a lista została powieszona na drzwiach lokalu wyborczego 2 dni przed głosowaniem. Pani Dyrektor wyraziła zgodę, aby w dniu głosowania byli oni zwolnieni z lekcji.  Zadaniem tych ostatnich było przygotowanie sali do głosowania, list wyborczych oraz liczenie głosów. W skład poszczególnych zespołów weszli koledzy i koleżanki z klas 2 a i 3 a. W ramach akcji promocyjnej projektu wykorzystaliśmy otrzymane od Organizatora plakaty i rozmieściliśmy je w najczęściej uczęszczanych miejscach szkoły. Aby dotrzeć z informacjami do wszystkich uczniów szkoły w ramach audycji radiowej zostali oni poinformowani o podstawowych założeniach projektu "Młodzi głosują", a także o miejscu i sposobie oddawania głosów. Przypomniano także o konieczności posiadania legitymacji szkolnej, którą należy przedłożyć komisji wyborczej. Przy pomocy nauczyciela - opiekuna przygotowaliśmy listy wyborców oraz karty do głosowania, które wstępnie zabezpieczyliśmy w sejfie znajdującym się w sekretariacie szkoły. Ponieważ budynek szkolny jest duży otrzymaliśmy zgodę Pani Dyrektor na wydruk dodatkowych plakatów. Jako miejsce przeprowadzenia wyborów służyć miała szkolna aula, ze względu na jej rozmiar. Przygotowaliśmy opieczętowaną urnę wyborczą, a także stół dla komisji i miejsce, w którym uczniowie mogli w odosobnieniu oddawać głosy. Zespół odpowiedzialny za przeprowadzenie prelekcji otrzymał zadanie, a by jedną z nich przygotować w języku angielskim - skierowana ona była do uczniów, którzy uczą się na profilu z rozszerzonym językiem angielskim. Uczniowie prowadzili prelekcje po wcześniejszym ustaleniu ich terminu z nauczycielami uczącymi. Podczas prelekcji zwrócono także uwagę, jak przydatnym do podjęcia decyzji jest Latarnik Wyborczy. Na naszą prośbę nauczyciele i nauczycielki dzień przed wyborami przypominali uczniom o głosowaniu.


Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

W dniu 28 maja 2024 r. społeczność szkolna mogła uczestniczyć w wyborach w godzinach 9.00 - 12.00.  Ze względu na organizację pracy szkoły konieczne okazało się uczestnictwo w wyborach klasami, jednak samo głosowanie nie było obligatoryjne - uczniowie mogli odmówić wzięcia w nim udziału. Członkowie komisji w po zweryfikowaniu tożsamości wyborcy przekazywali mu kartę do głosowania, co uczniowie potwierdzali podpisem. Po otrzymaniu karty wyborczej uczniowie mogli oddać głos w miejscu odosobnionym, jednak większość z nich praktycznie od razu zaznaczała swojego faworyta i wrzucała kartę do urny. Po zakończeniu głosowania członkowie komisji wyborczej dokonali rozplombowania urny wyborczej, a następnie wyjęli umieszczone w niej karty do głosowania. W obecności nauczyciela - koordynatora porównano liczbę kart wyborczych z liczbą kart wydanych głosujący na podstawie list wyborczych. Nastąpiło liczenie głosów. Ze względu na fakt że w głosowaniu wzięło udział 400 uczniów karty i głosy przeliczono dwukrotnie, aby uniknąć błędów. Po przeliczeniu głosów członkowie komisji sporządzili protokół, pod którym wszyscy się podpisali. Wyniki wyborów zostały ogłoszone przez szkolny radiowęzeł w dniu 10 czerwca 2024 r. Informacja o przeprowadzonych wyborach została umieszczona na szkolnym Facebooku.


Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Młodzież naszego liceum bardzo chętnie podejmuje różnego rodzaju aktywności, więc zachęcenie kolegów i koleżanek do udziału w wyborach nie nastręczało większych trudności. Dzięki przygotowanej przez nasz zespół audycji wiadomo było, jak przebiegać będą wybory i że samo głosowanie dotyczyć będzie komitetów wyborczych, a nie konkretnych nazwisk kandydatów, chociaż niektórych uczniów to zadziwiło. Podczas audycji wyraźnie zaakcentowano, jak ważny jest każdy głos oddany w wyborach oraz że udział w nich ma charakter dobrowolny. Na terenie szkoły rozwieszono także informacje z nazwami komitetów wyborczych, na które będzie można oddawać głosy oraz wskazówki, jak należy głosować, aby głos był ważny. 


Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Młodzież naszego liceum bardzo chętnie podejmuje różnego rodzaju aktywności, więc zachęcenie kolegów i koleżanek do udziału w wyborach nie nastręczało większych trudności. Dzięki przygotowanej przez nasz zespół audycji wiadomo było, jak przebiegać będą wybory i że samo głosowanie dotyczyć będzie komitetów wyborczych, a nie konkretnych nazwisk kandydatów, chociaż niektórych uczniów to zadziwiło. Podczas audycji wyraźnie zaakcentowano, jak ważny jest każdy głos oddany w wyborach oraz że udział w nich ma charakter dobrowolny. Na terenie szkoły rozwieszono także informacje z nazwami komitetów wyborczych, na które będzie można oddawać głosy oraz wskazówki, jak należy głosować, aby głos był ważny. 


Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Zawsze przy takiej akcji wydaje się, że najtrudniejszym zadaniem będzie liczenie głosów, gdyż pojawiają się w głowie obawy, czy wszystko się nam zgodzi – ilość wydanych kart do głosowania, ilość ważnie oddanych głosów. Ale wszystko się zgodziło i liczenie głosów poszło bardzo sprawnie. Naszym skromnym zdaniem taka formuła symulacji wyborów w szkole bardzo nam odpowiada i nic przy organizacji kolejnych wyborów nie chcielibyśmy zmieniać.


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś