Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Siemianowicach Śląskich . 41-103 Siemianowice Śl. ul. Budryka 2

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 13.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Symulację wyborów do Parlamentu Europejskiego zaplanowaliśmy na dwa dni, doszliśmy do wniosku, ze muszą odbyć się one w dwóch turach ze względu na specyfikę naszej szkoły, a mianowicie jesteśmy uczniami Zespołu Szkół , w skład którego wchodzą : technikum, branżowa szkoła I stopnia, szkoła podstawowa dla dorosłych oraz liceum ogólnokształcące dla dorosłych. Najpierw, w wyłonionej na początku realizacji projektu, grupie projektowej wyznaczyliśmy zadania do realizacji przed wyborami szkolnymi i uzyskaliśmy zgodę dyrekcji szkoły na przeprowadzenie symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego. W pierwszym rzędzie zajęliśmy się przygotowaniem plakatu informującego o wyborach, następnie oplakatowaliśmy całą szkołę z wykorzystaniem materiałów otrzymanych z projektu Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie , dalej przygotowaliśmy informacje dla wszystkich uczniów z wyznaczonym terminem wyborów , miejscem do głosowania , regulaminem wyborów, tak aby wszyscy mogli pozyskać wiedzę o zbliżających się wyborach. W dalszej kolejności dokonaliśmy wyboru dwóch komisji wyborczych, tak aby młodzi ludzie nie musieli przez dwie tury zasiadać w komisji, aby mieli możliwość ewentualnego zastępstwa w razie nieobecności. Nie było żadnego problemu z doborem członków dwóch komisji, część stanowiła grupa projektowa, a część uczniowie, którzy wyrazili chęć zasiadania w komisji. Następnie przydzieliliśmy zadania dodatkowe do wykonania w czasie wyborów szkolnych . Jedna grupa uczestników projektu była odpowiedzialna za przygotowanie wystroju auli, czyli przekształcenia jej w lokal wyborczy, opieczętowanie i zabezpieczenie urny na czas wyborów szkolnych. Z kolei druga grupa uczniów odpowiadała za przygotowanie materiałów wyborczych-przygotowanie imiennych list wszystkich uczniów naszej szkoły oraz kart do głosowania według PKW w okręgu śląskim. Trzecia grupa dostała za zadanie dokumentowanie przebiegu wyborów, wykonywanie zdjęć, zrobienie foto -reportażu, itp . Wybraliśmy- za zgodą dyrekcji miejsce do głosowania - a mianowicie wskazaliśmy aulę szkolną, ogólnie dostępne i przyjazne miejsce dla wszystkich uczniów. Następnie w  auli przygotowaliśmy miejsce dla komisji wyborczej, miejsce do swobodnego zaznaczenia indywidualnych głosów przez uczniów oraz urnę na oddawane głosy. Tak przygotowana aula czekała na dzień symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego dokonywanych przez uczniów naszego Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Siemianowicach Śląskich . W przede dniu symulacji wyborów uczestnicy projektu informowali jeszcze raz uczniów o symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego, wskazywali na regulamin wyborów  i zachęcali do wzięcia w nich udziału jak najliczniejszej grupy uczniów. Zanim pojechaliśmy do Warszawy na wspaniałe warsztaty obywatelskie zorganizowane w ramach projektu „Młodzi głosują 2024” - w dniu 17 maja 2024 roku zorganizowaliśmy w naszej  szkole pierwszą turę symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego. Taki wybór terminu głosowania spowodowany był nieobecnością części uczniów, którzy w końcu miesiąca maja brali udział w egzaminach zawodowych  odbywanych  w cechu rzemiosł  , związanych z praktykami zawodowymi w szkole branżowej oraz  realizacją innych projektów edukacyjnych, a mianowicie wyjazdem części uczniów naszego zespołu na staż zawodowy do Portugalii w ramach Programu Erasmus+. Drugą turę wyborów dla pozostałych uczniów naszej szkole zaplanowano na dzień  28 maja 2024 roku zgodnie z sugestią Centrum Edukacji Obywatelskiej . W tym dniu zagłosowali ci uczniowie, którzy nie mogli wziąć udział w pierwszej turze. Zgodnie z zasadami projektu i regulaminem wyborów wyniki w naszej szkole zostały opublikowane po zakończeniu wyborów, czyli po 31 maja 2024 roku.

 

 

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Pierwsza tura symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego została wyznaczona na dzień 17 maja 2024 roku -tuż przed zaplanowanym wyjazdem na warsztaty obywatelskie do Warszawy na zaproszenie Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej . Komisja wyborcza swoje miejsce pracy miała wyznaczone w auli szkolnej, ogólnie i łatwo dostępnej dla wszystkich  , w miejscu nie zakłócającym nikomu  pracy w naszej szkole . Komisja rozpoczęła pracę o godzinie 8.30. Miejsce do głosowania –aulę szkolną - zostało przygotowane dzień wcześniej po południu, tak aby głosowanie mogło odbyć o wyznaczonej godzinie , punktualnie , bez zakłóceń, zgodnie z planem  . Zapieczętowaną urnę na głosy zainstalowano w auli w dniu wyborów przed godziną 9.00. Głosowanie odbywało się od godziny 9.00, a zakończyło się po godzinie 15.30 , trwało aż do momentu zakończenia wszystkich zajęć  szkolnych w dniu głosowania . Uczniowie mieli możliwość zagłosowania podczas przerw lekcyjnych  , przed rozpoczęciem zajęć szkolnych oraz po ich zakończeniu, a nawet podczas zajęć szkolnych za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia. Uczniowie przychodzili głosować indywidualnie, ale także w grupach szkolnych lub klasowych. Frekwencja od początku głosowania była dość  stabilna ,  ale nie do końca zadawalająca . Niestety , część uczniów zupełnie nie była zainteresowana głosowaniem , mimo że kampania informacyjna była przeprowadzona bardzo sprawnie z wykorzystaniem wielu narzędzi informacyjnych : strony na FB , strony internetowej szkoły , plakatów informujących o symulacji wyborów i ustnego zaproszenia na wzięcie udziału w głosowaniu. Największą liczbę głosujących zanotowano około południa . Druga tura głosowania odbyła się 28 maja 2024 roku i przebiegała bez żadnych kolizji , zakłóceń, podobnie jak pierwsza tura symulacji wyborów . Liczenie głosów oddanych w wyborach odbyło się po zakończeniu drugiej tury , dokonała tego komisja , która organizowała wybory szkolne. Wszystkie oddane głosy były ważne , frekwencja w wyborach wyniosła 42%.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Głosowanie odbywało się od godziny 9.00, a zakończyło się o godzinie 15.30 , trwało do momentu zakończenia wszystkich zajęć szkolnych w dniu głosowania . Uczniowie mieli możliwość głosowania podczas przerw , przed rozpoczęciem zajęć szkolnych oraz po ich zakończeniu, a nawet podczas zajęć szkolnych za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia  . Uczniowie przychodzili głosować indywidualnie, ale także w grupach szkolnych lub klasowych. Frekwencja od początku głosowania była dość stabilna , ale nie do końca zadowalająca . Niestety , część uczniów zupełnie nie była zainteresowana głosowaniem , mimo że kampania informacyjna była przeprowadzona bardzo sprawnie z wykorzystaniem wielu narzędzi informacyjnych : przeprowadzonych lekcji o Unii Europejskiej na zajęciach wychowawczych , lekcjach wiedzy o społeczeństwie, informacji zamieszczonej na stronie  Face Booku , strony internetowej szkoły , plakatów informujących o symulacji wyborów i ustnego zaproszenia ( parokrotnie ) na wzięcie udziału w głosowaniu. Wsparciem dla nas byli nauczyciele uczący w naszej szkole , którzy zachęcali uczniów do pójścia na głosowanie , pozwalali też na głosowanie w czasie obywania zajęć szkolnych. Po wyborach dokonano ewaluacji projektu .W czasie „Industriady” , czyli Święta na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, która odbywała się w Parku Tradycji w dniu 1 czerwca 2024 roku w Dniu Dziecka, wtedy też promowaliśmy nasz projekt , służyliśmy wyjaśnieniami oraz zachęcaliśmy do wzięcia udziału w prawdziwych wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 9 czerwca 2024 roku. W czasie :” Industriady” grupa projektowała organizowała warsztaty obywatelskie dla mieszkańców miasta Siemianowice Śląskie i wykorzystała ten moment do promocji projektu w środowisku lokalnym .

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Z przeprowadzonej symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w naszej szkole jesteśmy bardzo zadowoleni. Wybory były przeprowadzone bardzo sprawnie , podobnie jak samo liczenie głosów oraz dokumentowanie działań. Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego odbyła się bez żadnych zakłóceń , wybory przeprowadzono zgodnie z regulaminem i założonym planem . Frekwencja w czasie głosowania osiągnęła 42 % , co można uznać za pozytywny wynik, biorąc pod uwagę znacznie niższą frekwencję w wyborach do Parlamentu Europejskiego w poprzednich latach , niż w innych wyborach , a mianowicie ; w wyborach parlamentarnych , samorządowych lub wyborach prezydenckich. Po przeprowadzonych szkolnych wyborach można wyciągnąć wniosek , że zastosowane różne formy zachęty , aby młodzi ludzie poszli zagłosować , spełniły swoją rolę. Aby osiągnąć w przyszłości lepszy wynik frekwencyjny może należałoby rozpocząć wcześniej kampanię informacyjną wśród uczniów i osiągnąć większe wsparcie nauczycieli uczących wiedzy o społeczeństwie , historii, języka polskiego itp. Rezultaty wyborów szkolnych nieco nas zaskoczyły , bardzo dobry , porównywalny wynik osiągnęły : PiS oraz Konfederacja. Na trzecim miejsce znalazł się Komitet Wyborczy : Naprawy Polski. Wyniki odzwierciedlają podziały w polskim społeczeństwie ,polaryzację , mocne zróżnicowanie poglądów w domach rodzinnych , ale także słabsze , jednostronne zainteresowanie polityką wśród młodych ludzi.


Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]


Najtrudniej było przekonać uczniów do wzięcia udziału w wyborach szkolnych. Niestety , nawet kilkukrotne zachęcanie do udziału w szkolnych wyborach, prowadzone w różnych formach ,nie przekonały wszystkich uczniów do wzięcia udziału w głosowaniu . Według nas pomocne dla osiągnięcia pozytywnego rezultatu wyborczego –frekwencja  wyniosła 42% - były przeprowadzone lekcje o korzyściach wynikających z  przynależności do Unii Europejskiej oraz debata , która była przeprowadzona w naszej szkole przed symulacją wyborów oraz ustna zachęta nauczycieli do głosowania i wyrażanie -w formie kart do głosowania- swoich preferencji wyborczych . Należy jeszcze bardziej udoskonalić formy zachęty do wzięcia udziału w wyborach , wcześniej rozpocząć kampanię informacyjną wśród młodzieży szkolnej oraz bardziej zaktywizować nauczycieli i wychowawców klas.

Galeria zdjęć

Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]

Zdjęcie 1 – Spotkanie przed symulacją wyborów, przekazywanie informacji na temat ważności głosowania do Parlamentu Europejskiego oraz korzyści wynikających z przynależności Polski do Unii Europejskiej . Zachęcanie do wzięcia udziału w wyborach szkolnych oraz informacja dla uczniów pełnoletnich , aby wzięli sprawy w swoje ręce i zagłosowali w dniu 9 czerwca 2024 roku. Kampania informacyjna była przeprowadzona bardzo sprawnie z wykorzystaniem wielu narzędzi informacyjnych : przeprowadzonych lekcji o Unii Europejskiej na zajęciach wychowawczych , lekcjach wiedzy o społeczeństwie, informacji zamieszczonej na stronie  FB , strony internetowej szkoły , plakatów informujących o symulacji wyborów i ustnego zaproszenia ( parokrotnie )  na wzięcie udziału w głosowaniu. Wsparciem dla nas byli nauczyciele uczący w naszej szkole , którzy zachęcali uczniów do pójścia na głosowanie

Zdjęcie 2 ,3,4 –  Wygląd auli, miejsca, gdzie zasiadała szkolna komisja wyborcza –na stole widzimy plakat informacyjny , który przygotowała uczestniczka projektu , zachęcający do wzięcia udziału w szkolnych wyborach . Na stole umieszczono także urnę , wykonaną przez uczniów , zapieczętowaną , widoczne są paski z pieczątką naszej szkoły.

Zdjęcie 5,6 - Głosowanie w auli szkolnej indywidualne w czasie lekcji , głosowanie pod okiem nauczycielki języka polskiego. Głosowanie odbywało się od godziny 9.00, a zakończyło się o godzinie 15.30 , trwało do momentu zakończenia wszystkich zajęć szkolnych w dniu głosowania . Uczniowie mieli możliwość głosowania podczas przerw , przed rozpoczęciem zajęć szkolnych oraz po ich zakończeniu, a nawet podczas zajęć szkolnych za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia  . Uczniowie przychodzili głosować indywidualnie, ale także w grupach szkolnych lub klasowych. Frekwencja od początku głosowania była dość stabilna , ale nie do końca zadawalająca

Zdjęcia 7- podsumowanie pracy komisji -pisania protokołu z wynikami , po symulacji wyborów w naszej szkole, komisja policzyła głosy , wszystkie karty do głosowania były ważne . Wymiana opinii – omówienie wyników głosowania w grupie projektowej . Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego odbyła się bez żadnych zakłóceń , wybory przeprowadzono zgodnie z regulaminem i założonym planem . Frekwencja w czasie głosowania osiągnęła 42 % , co można uznać za pozytywny wynik.

Zdjęcie 8,9- - ewaluacja projektu podczas „Industriady” –Święta na Szlaku Zabytków Województwa Śląskiego –w dniu 1 czerwca 2024 roku w Parku Tradycji Górnictwa i Hutnictwa w Siemianowicach Śl.-prowadzenie warsztatów dla siemianowiczan- uczestnicy projektu opowiadają o naszym projekcie , służyliśmy wyjaśnieniami oraz zachęcaliśmy do wzięcia udziału w prawdziwych wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 9 czerwca 2024 roku.

Zdjęcie 10 -  –ewaluacja projektu- w czasie :” Industriady” grupa projektowała organizowała warsztaty obywatelskie dla mieszkańców miasta Siemianowice Śląskie i wykorzystała ten moment do promocji projektu w środowisku lokalnym,uczestnicy projektu opowiadają o naszym projekcie , służyliśmy wyjaśnieniami oraz zachęcaliśmy do wzięcia udziału w prawdziwych wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 9 czerwca 2024 roku. .


Wideoesej - dodajcie link do filmu [min. 3 minuty]
https://www.youtube.com/watch?v=qkOSfFN0Dpk
Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

Prace projektowe ( debata, wyjazd na warsztaty obywatelskie do Warszawy, symulacja wyborów, promocja projektu w czasie Industriady" ) zostały opisane na stronie szkoły, F B szkoły oraz w szkolnej gazetce :"Niecodziennik".


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś