Szkolne prawybory do Parlamentu Europejskiego - HIT czy KIT?
REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"
W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]
Dnia 28.05.2024 w VII LO im. J. Słowackiego odbyły się prawybory do Parlamentu Europejskiego, które stanowią istotny element w przygotowaniu osób niepełnoletnich do późniejszego udziału w wyborach oraz zachęcenie ich do zgłębienia swojej wiedzy o sytuacji na świecie. Do poprowadzenia wydarzenia zgłosiło się sześcioro uczniów: Jan Stefańczyk, Wiktor Jędrych, Iwona Hejduk, Witold Hejduk, Mateusz Bylica oraz Oliwia Sobolewska pod kierownictwem koordynatorki Grażyny Uchman. Członkowie szkolnej komisji rozpoczęli przygotowania od wyjęcia urny, która z uwagi na to, iż szkoła pełni również funkcję lokalu wyborczego zwyczajowo pełni funkcję urny wyborczej. Przygotowali również stanowiska, przy których można było oddać swój głos w sposób tajny.
Wśród wielu zadań, które musiała wykonać komisja był podział obowiązków. Aby zachować równość wszyscy uczestnicy zamieniali się funkcjami. Niektórzy siedzieli w komisji oraz pilnowali, aby głosownie było zgodne z procedurami, inni w tym momencie zajmowali się przyprowadzaniem kolejnych klas oraz objaśnianiem procedury głosowania. Największym wyzwaniem okazała się koordynacja dnia tak, aby każda klasa miała wydzielony czas na głosowanie, jednak dzięki dobrej komunikacji i wcześniejszemu przygotowaniu udało się uniknąć wszelkich problemów.
Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]
Dla komisji dzień rozpoczął się jeszcze przed ósmą rano, kiedy mieli już przygotowania stołów z suknami. Aby zagłosować każda osoba podchodziła do komisji, gdzie podpisywała się przy swoim imieniu i nazwisku, po czym otrzymywała kartę wyborczą. Uczniowie mogli głosować od pierwszej do szóstej godziny lekcyjnej. Na każdą godzinę lekcyjną przypadały dwie klasy. Po zakończeniu głosowania otwarto urnę i rozpoczęto liczenie głosów. Każdy członek komisji otrzymywał swoją część kart i liczył, ile każda partia zebrała głosów. Aby uniknąć pomyłek wszystkie głosy zostały przeliczone dwukrotnie.
Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
Zachęcanie społeczności szkolnej zostało zapoczątkowane już na kilka tygodni przed prawyborami. Samorząd szkolny podjął kroki zapewniające, aby przewodniczący każdej klasy przekazał dalej informacje o akcji przeprowadzonej w szkole. Kolejnym czynnikiem, który podziałał na uczniów motywująco okazał się fakt, iż głosowanie odbywało się w czasie godzin lekcyjnych. Kwestią, która naszym zdaniem najbardziej przyczyniła się do sukcesu akcji jest fakt, iż ogłoszenia, zamieszczane w dzienniku i na tablicy ogłoszeń w szkole wzbudziły chęć do dyskusji na tematy związane z Unią Europejską i działalnością Parlamentu Europejskiego
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]
. Pozytywnym zaskoczeniem dla całej komisji była wysoka frekwencja, która wyniosła aż ponad 83%. Co bardzo ważne, całe wybory zostały przyjęte niezwykle entuzjastycznie i wzbudziły realne zainteresowanie wśród uczniów. Zadowalający jest także fakt, iż całe wydarzenie odbyło się bardzo płynnie bez żadnych potknięć czy incydentów. Zaskoczeniem okazał się jednak fakt, iż część uczestników głosowania nie znała opcji, na które mogli głosować, mimo szerokiego promowania w szkole ‘Latarnika Wyborczego’.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]
Dzięki wysokiemu poziomowi organizacji komisji wyborczej oraz zaangażowaniu na wszystkich etapach projektu nie napotkaliśmy na żadne trudności. W związku z tym organizacja kolejnych wyborów opierać się ma na zdobytych doświadczeniach
Galeria zdjęć
Fotoreportaż - dodajcie opis do Waszych zdjęć [min. 500 znaków]
Zdjęcie 1- Uczniowie odbierają kartę do głosowania
Zdjęcie 2- Członkowie komisji wyborczej w oczekiwaniu na przyjście głosujących
Zdjęcie 3- Uczeń podpisujący się w spisie wyborców
Zdjęcie 4- Uczennica głosuje
Zdjęcie 5- Członkowie komisji podczas pracy
Zdjęcie 6- Uczniowie odbierają kartę do głosowania
Zdjęcie 7- Uczniowie czekający w kolejce do stanowiska komisji wyborczej
Zdjęcie 8- Otworzenie urny wyborczej
Zdjęcie 9- Objaśnienie zasad głosowania przez przewodniczącego komisji wyborczej
Zdjęcie 10-Uczniowie czekający w kolejce do stanowiska komisji wyborczej
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś