Wybory do Europarlamentu w ZSKZ w Sochaczewie im mjra. Feliska Kozubowskiego
REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"
W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]
Dnia 11.04.2024 ja Małgorzata Przybylska zarejestrowałam naszą szkołę (Zespół Szkół Kształcenia Zawodowego im. mjra. Feliksa Kozubowskiego w Sochaczewie) do projektu młodzi głosują. Na następny dzień tj. 12 kwietnia za zgodą Pani Dyrektor został powołany zespół Uczniowski oraz rozpoczęliśmy przygotowania do wyborów.
Po weekendzie tj 16 kwietnia na godzinie wychowawczej wybraliśmy osoby, które zasiadły w komisji, a byli to: Adamiak Szymon, Maciąg Maja, Siewiera Kacper oraz Kowalska Alicja oraz osoby rezerwowe (Gmur Julia i Korchyk Illia).
Od 17 kwietnia regularnie Zespół Uczniowski co drugi dzień chodził po szkole informując, że dnia 28.05.2024 od godziny 8.00 do 16.00 będą w szkole trwały wybory do Europarlamentu.
Na zajutrz wraz z młodzieżą i za zgodą Pani Dyrektor ustaliliśmy,że właściwym miejscem na przeprowadzenie wyborów będzie Sala 21 zwana też Mascota Cafe. Miejsce to nie było miejscem przypadkowym, ponieważ sala ta nosi też nazwę Chillroom i nie pełni ona roli sali lekcyjnej.
Po kilkunastu dniach do szkoły dotarła paczka z materiałami pomocniczymi do przeprowadzenia wyborów (plakaty i naklejki), a było to 26 kwietnia. W dniach od 29.04.2024 do 10.05.2024 mieliśmy wolne od naszego projektu raz,że był długi weekend, a dwa trwały w naszej szkole matury i nie chcieliśmy przeszkadzać w pisaniu egzaminu dojrzałości starszym Koleżankom i Kolegom.
W dniu 13 maja wypoczęci wróciliśmy do szkoły i zaczęliśmy przygotowywać sale, listy osób uprawnionych do głosowania oraz przygotowywać salę, a także podzieliliśmy komisje wyborczą, kto zajmuje się, którą klasą. Wyglądało to w sposoób następujący: za klasy pierwsze odpowiedzialna była Alicja Kowalska, klasy drugie Maja Maciąg, klasy trzecie Kacper Siewiera i klasy czwarte Szymon Adamiak. Materiały pomocnicze, które otrzymaliśmy od Państwa pomogły nam przygotować całą kampanię.
Do dnia 24 maja młodzież chodziła po szkole udzielając krótkich pogadanek o obecności na wyborach i przypominała o zabraniu legitymacji jako dokumentu potwiedzającego toższamość oraz kilku krótkich wykładów o każdej partii (nie narzucając tym samym nikomu na kogo ma głosować), która brała udział w głosowaniu oraz zbierała zgody rodzicielskie na uczestnictwo w wyborach od uczniów niepełnoletnich. Pozostały osoby dekorowały sale oraz szykowały ławki, urnę wyborczą oraz szykowały napis „Wybory do Europarlamentu” Zapraszamy.
Dnia 27 maja nasza sala była już gotowa na wybory oraz tego dnia członkowie komisji chodzili po klasach za które są odpowiedzialni z przypomnieniem,że następnego dnia są wybory i obowiązuje cisza wyborcza. Jeszcze tego samego dnia nasz lokal wyborczy odwiedziła Pani Dyrektor i pozostali nauczyciele zachwycając się naszą pracą.
Na następny dzień 28.05.2024 od godziny 7.45 byliśmy gotowi i czekaliśmy na naszych wyborców.
Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]
Dnia 28.05.2024 od godziny 7.45 ja jako koorydnator projektu czekaliśmy na wyboców. Początkowo ruch był niewielki, ponieważ większość klas tego dnia zaczynała lekcję od godziny 8.30
W ciągu całego dnia ruch wyborców był różny od małego po całkiem duży. Największym zainteresowaniem było w klasach pierwszych, a najmniejsze w klasach czwartych. Uczniowie na wybory przychodzili wraz z nauczycielami, z którymi aktualnie mieli lekcje i na dowolnych przerwach . Mieliśmy przygotowane stanowisko gwarantujące prywatność w głosowaniu, a na środku salki wyborczej stała urna na głosy. O godzinie 16.00 zamknęliśmy lokal wyborczy i nastąpiło liczenie głosów. Głosy podliczyliśmy bardzo szybko, ponieważ zagłosowały tylko 92 osoby z 316 uprawnionych do głosowania co stanowi 29,1%. Wszystkie głosy były ważne. Spisaliśmy protokoły i o 16:30 zakończyliśmy dzień wyborów.
Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]
Chcąc zachęcić młodzież do aktywnego głosowania przeprowadzliśmy pogadanki na temat ważności wyborów. Ponadto tłumaczyliśmy,że wzięcie udziału w takich wyborach to namiastka tego co ich czeka w dorosłym życiu, a dla co poniektórych były to pierwsze wybory w życiu jako osoby dorosłe. Dodatkową zachętą do głosowania była cząstkowa 5 z przedmiotu nauczanego przez koorydynatorkę. Niektórzy mieli szczęście, ponieważ za sam udział w wyborach mógł bez większego wysiłku otrzymać nawet dwie oceny bardzo dobre.
Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]
Naszym zdaniem wybory wypadły bardzo fajnie i jak na pierwszy raz jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy. Najbardziej zaskoczyła nas tak niska frekwencja wśród głosujących oraz to,że najwięcej osób zainteresowanych wyborami było w klasach najmłodszych, a najwięcej w klasach najstarszych.
Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]
Dla nas najtrudniejsze przy organizacji wyborów były pogadanki na temat każdej partii, ponieważ każdą z nich w klasach omawialiśmy inaczej. Używaliśmy języka prostszego dla klas 1, a bardziej naukowo - politycznego dla klas najstarszych. Przy organizacji następnych wyborów na pewno przygotujemy również ciekawe filmiki o każdej z partii, aby lepiej ją zobrazować.
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś