Relacja z symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w Śniadku

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 15.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego była jednym z elementów całego programu CEO “Młodzi Głosują”. Do projektu namówiła nas nasza nauczycielka historii, HiTu i WOSu. Ty razem wyzwanie miało podniesiony stopnień trudności ponieważ realizacja projektu odbywała w połączeniu chętnych uczniów i uczennic w dwóch klas – 1f i 2 a. Trzeba było zacząć od wyznaczenia osoby, która skoordynowałaby realizację całej symulacji wyborów. Koordynatorką została Julia Kugler z klasy 1f – Julia koordynowała już duże szkolne projekty, potrafi zarządzić dużą grupą osób, a poprzednie projekty i ten pokazał, że uczniowie i uczennice współpracujący z Julią mają bardzo dużo zaufania do Julii. Julia rozdzieliła zadania pomiędzy uczniów i uczennic, którzy zgłosili się do projektu. Utworzyła grupę na popularnym komunikatorze, która miała usprawnić komunikację. Uczennica podzieliła również zainteresowane osoby. Część osób, która zgłosiła się do udziały w debacie oksfordzkiej nt. “Wprowadzenia w Polsce waluty Euro” wzięła również udział w symulacji wyborów. Wolontariusze i wolontariuszki zostali przydzieleni do zadań takich jak: rozklejenie plakatów, umieszczenie informacji w naszych social mediach, przygotowanie komisji wyborczych, dyżury w komisjach, komisja podliczająca głosy. Staraliśmy się aby zadania było rozdzielone po równo każdemu z wolontariuszy i wolontariuszek. Planując prace musieliśmy wziąć pod uwagę kilka czynników. Najważniejszym zadaniem  

(i najtrudniejszym) był czas realizacji projektu - zależało nam aby termin wyborów ustalić na taki w którym będzie mogła wziąć udział zdecydowanie większość uczniów i uczennic naszej szkoły. Nie chcieliśmy nikogo wykluczać! Wymagało to zgrania kalendarza naszych działań z innymi wydarzeniami dziejącymi się w naszej szkole, a u nas zawsze się dzieje dużo! Kiedy już ustaliliśmy termin wyborów - 28 maja 2024 r. mogliśmy przystąpić do rozplanowania grafików pracy naszych wolontariuszy i wolontariuszek. Mieliśmy 3 obwodowe komisje wyborcze do rozplanowania. Chcieliśmy przy planowaniu grafików uwzględnić także i potrzeby edukacyjne naszych wolontariuszy i wolontariuszek ponieważ ich dyżury wypadały w lekcje – z niektórych lekcji przecież zwalnia się łatwiej, z niektórych trudniej 😊 Na etapie planowania wydarzenia to była najtrudniejsza część tego zadania. Każdy ma przecież inne potrzeby i możliwości. Niektórzy musieli w dniu wyborów przyjechać do szkoły wcześniej, żeby się przygotować, niektórzy z nas musieli zostać tego dnia w szkole nieco dłużej, ale ponieważ udział w wydarzeniu nie był obowiązkowy i zgłosiły się do organizacji tylko osoby chętne do pracy to nie stanowiło to większego problemu. Zespół mieliśmy naprawdę zgrany i sumienny. 

Zorganizowanie komisji wyborczych jeśli chodzi o miejsce i przygotowanie urn i kart do głosowania nie było trudne. Nasza szkoła organizuje takie symulacje wyborcze już od kilku lat, więc skorzystaliśmy z urn z poprzednich wyborów. Listy uprawnionych do głosowania i karty do głosowania w liczbie odpowiadającej uprawnionym do głosowania wydrukowała nam dzień wcześniej nasza nauczycielka-opiekunka projektu. 


Komisje wyborcze zorganizowaliśmy na 3 piętrach naszej szkoły. Każde piętro dedykowane było konkretnym poziomom klas – klasy pierwsze głosowały na parterze, klasy drugie na pierwszym piętrze, klasy trzecie na drugim piętrze naszej szkoły. Ułatwiało to skoordynowania prac ale też ten podział, który funkcjonował przy okazji symulacji wyborów do samorządu szkolnego czy ostatnich wyborów parlamentarnych sprawdził się i postanowiliśmy wykorzystać go i my.  

Nasi uczniowie i uczennice mogli głosować w tzw. dłuższych przerwach oraz w czasie lekcji. Dla nas – wolontariuszy i wolontariuszek najtrudniejsze były momenty na przerwach między lekcjami kiedy głosujący zbierali się w komisjach. Było wówczas naprawdę dużo pracy! 

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Dzień wyborów rozpoczęliśmy mini szkoleniem dla komisji wyborczej, a następnie przygotowaliśmy lokale wyborcze na każdym z pięter. Klasy pierwsze miały głosować na parterze, klasy drugie na pierwszym piętrze, zaś klasy trzecie miały szansę oddać głos na piętrze trzecim. Podział klas na piętra był zamierzony – to takie swojego rodzaju obwodowe komisje wyborcze. Dzięki takiemu podziałowi poszczególne klasy ( w poziomach) wiedziały gdzie mogą zagłosować. Uczniowie mogli głosować na trzech przerwach, dwóch dziesięciominutowych i jednej piętnastominutowej. Dla każdego chętnego przygotowana była karta wyborczą, którą odbierało się w lokalu po podpisaniu listy. Gdy zakończył się czas dozwolony na głosowanie członkowie komisji przenieśli zaklejone urny do sali Pani koordynującej projekt. Następnego dnia rano komisja zebrała się żeby otworzyć urny, a następnie policzyć głosy. Wszystkie wyniki niemal od razu zostały przekazane do koordynatorki prawyborów. Organizacja prawyborów wymagała zaangażowania wielu osób z naszej szkoły. Przede wszystkim wyznaczyliśmy uczennicę koordynującą całe wydarzenie, pełniła ona rolę PMa i to ona wyznaczała innych do poszczególnych zadań, a także ułożyła grafik. Na początku zaangażowaliśmy osoby odpowiedzialne za rozwieszenie plakatów promujących wydarzenie. Następnie każdy wolontariusz z klasy 1f i 2a został przydzielony jako członek komisji wyborczej, uczniowie mieli szansę wykazać się umiejętnościami pracy w grupach międzyklasowych ponieważ składy komisji niemal za każdym razem były różnorodne. Staraliśmy się możliwie jak najbardziej zintegrować nasz team żeby każdy kto głosuje znalazł wsparcie u naszych wolontariuszy. Nasze miejsca pracy, mini lokale wyborcze znajdowały się w szerokich częściach korytarzy naszej szkoły co zdecydowanie pomogło nam w stworzeniu przyjaznej i otwartej atmosfery, a także pomogło zachęcić innych uczniów do głosowania. W każdym lokalu mieścił się stół komisji i stoły bądź krzesła dla osób oddających głos. Jednym z wyzwań przed jakimi przyszło nam stanąć była wspomniana wcześniej kooperacja klas, niestety ze względu na różne godziny rozpoczęcia lekcji nie łatwo było dopasować się pod każdą osobę biorąca udział w projekcie. 

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Na około tydzień przed symulacją wyborów rozwiesiliśmy plakaty informujące o zbliżającym się wydarzeniu. Rozkleiliśmy także plakaty z kodami qr do latarnika wyborczego – tak aby niezdecydowaniu mogli sprawdzić swoje preferencje. Nasi nauczyciele nas wpierali przypominając o wyborach. W szkole odbywały się także lekcje wychowawcze na temat udziału w wyborach tak w ogóle. Zbliżające się wybory do Parlamentu Europejskiego były doskonałą okazją do rozmów o obywatelskości, naszych obowiązkach jako obywateli ect. W ramach promocji wydarzenia skorzystaliśmy oczywiście także z kanałów elektronicznych - ogłoszenie w dzienniku elektronicznym, grafiki w social mediach (mamy konta na Fb i Ig). W dniu wyborów nawet jeśli któraś uczennica czy jakiś uczeń nie wiedział co się dzieje aktualnie w szkole członkowie komisji chętnie i z przyjemnością wyjaśniali czym aktualnie żyje szkoła. 

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Jedną z rzeczy jakie poszły nam dobrze jest trzymanie się grafików i obowiązkowość jeśli chodzi o zmiany w komisji podczas wyborów. Każda osoba wyznaczona do sprawowania odpowiedzialności za urny wyborcze, listy uprawnionych do głosowania, a także karty wyborcze była na tyle kompetentna żeby wywiązać się z przydzielonego zadania. W tym zakresie nawet jeśli pojawiały się po drodze małe trudności nikt się nie poddawał ani nie porzucał obowiązku na rzecz przerwy w trakcie, której pełnił dyżur. Nie był to pierwszy nasz wspólny duży projekt i pomimo tego, że jesteśmy uczniami i uczennicami klas pierwszych i drugich to poprzednie doświadczenia spowodowały, że współpraca była niezwykle płynna i skoordynowana. Uczestnicy projektu z łatwością wchodzili w swoje role, tam gdzie zachodziła potrzeba wszyscy uzupełnialiśmy się swoja wiedzą, czasem i dotychczasowym doświadczeniem. Z pewnością to co zostanie z nami na długo to umiejętność współpracy, a także budowanie zaufania do siebie wzajemnie Kwestia zaufania to kolejna sprawa, która jest warta zauważania. Pani Dyrektor szkoły - Pani Angelika Riabinow dała nam bardzo duży kredyt zaufania w kwestii organizacji prawyborów. Podobnie nasz opiekunka – Pani Kamila Kobryńska właściwie w całości powierzyła nam organizację wydarzenia, co spowodowało, że mogliśmy spróbować swoich sił przy dużym projekcie, a jednocześnie wiedzieliśmy, że w razie trudności nasza opiekunka jest z boku i nas wspiera.  

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejszym aspektem naszej pracy zdecydowanie było skoordynowanie i poinformowanie o wyborach i ich zasadach wszystkich głosujących uczniów. W szkole mamy dużo uczniów. W ramach promocji wydarzenia rozkleiliśmy tydzień wcześniej plakaty informujące o zbliżających się prawyborach w naszej szkole. Umieściliśmy także ogłoszenie w dzienniku elektronicznym oraz grafiki w naszych mediach społecznościowych. Mimo promocji wydarzenia zaledwie mały procent uprawnionych go głosowania wzięło udział w wyborach. Niektórzy z wyborców dopiero w dniu wyborów dowiadywali się o wydarzeniu - gromadzili się w lokalach wyborczych i czasami trudno było rozładować ruch w lokalu. Lepiej zaplanowana kampania profrekwencyjna jest to zdecydowanie dla nas obszar do dopracowania. 

Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

Relacja na naszej stronie internetowej:

Projekt „Młodzi głosują” CEO – Oficjalna strona XXX Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie (sniadek.edu.pl)


Relacja na naszym Facebook:

https://www.facebook.com/share/p/3PkPZzEpKEpunXEN/



Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś