Wybory do PE w ,,Mechaniku"

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 30.05.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Przystępując do przeprowadzenia wyborów postanowiliśmy, że sięgniemy do doświadczenia z przeprowadzanych wyborów parlamentarnych (oczywiście w ramach programu "Młodzi Głosują”). Uznaliśmy wspólnie, że podjęte wówczas działania przyniosły dobry efekt. W pierwszej kolejności naszym zadaniem było uświadomienie szkolnej społeczności czym są wybory, jak wziąć w nich udział. W tym celu prowadzone zostały zajęcia w ramach lekcji WOS-u i HiT –u. Ponadto zamieszczaliśmy materiały informacyjne na szkolnym Facebooku, dzienniku elektronicznym, a także powiesiliśmy plakaty, których głównym celem było zachęcenie do udziału w wyborach. Działaliśmy również poprzez szkolny radiowęzeł. Informowaliśmy naszych kolegów i koleżanki także na lekcjach oraz pisząc na naszych mediach społecznościowych. Musieliśmy również zorganizować dzień wyborów. W tym celu zarezerwowaliśmy aulę, wydrukowaliśmy materiały wyborcze (np. karty wyborcze), przygotowaliśmy lokal wyborczy. Z UM w Raciborzu został wypożyczona prawdziwa urna wyborcza.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Nasz komisja wyborcza liczyła pięć osób. Lokal wyborczy znajdował się w szkolnej auli i czynny był w godzinach od 9:00 do 13:30. Ostatecznie postanowiliśmy wspólnie, że wydłużymy czas glosowania do 14:30. Głosowaliśmy na przerwach i podczas lekcji, za zgoda nauczycieli.  Uczniowie po wpisaniu się na listę uprawnionych do głosowania, odebrali karty wyborczych i przechodzili do miejsca, w którym można było zachować tajność głosowania. Członkowie komisji wyborczej tłumaczyli wyborcom w jaki sposób należy oddać głos, aby był ważny, a także czuwali nad prawidłowym przebiegiem głosowania. Po zamknięciu lokalu wyborczego członkowie komisji wspólnie dokonali przeliczenia kart - w pierwszej kolejności karty zostały podzielone na głosy ważne i nieważne, a następnie przeliczono głosy oddane na poszczególne partie. Po spisaniu protokołu wyników dokumentacja została zabezpieczona, a lokal uprzątnięty.

Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

Zamieszczaliśmy materiały informacyjne na szkolnym Facebooku, dzienniku elektronicznym, stronie internetowej szkoły, a także powiesiliśmy plakaty informujące o naszym przedsięwzięciu. Na jednym z korytarzy przygotowaliśmy wystawę materiałów wyborczych oraz plakaty informujące o głównych organach Unii Europejskiej. Działaliśmy również poprzez szkolny radiowęzeł. Informowaliśmy naszych kolegów i koleżanki także na lekcjach oraz pisząc posty na naszych mediach społecznościowych. Staraliśmy się również wypromować wiedze o ,,Latarniku wyborczym". Nasi koledzy reagowali z zainteresowaniem, niestety nie przełożyło się to na ich liczny udział w wyborach. Frekwencja była niestety niska.

Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Naszą mocną stroną było bardzo profesjonalne przygotowania lokalu wyborczego i całego procesu wyborczego. Nasza działania w zakresie akcji profrekwencyjnej i edukacyjnej również uznać możemy za dość udane (przynajmniej w teorii) rzetelnie przedstawiliśmy kompendium wiedzy o wyborach. Na pewno dobrym pomysłem jest glosowania na lekcjach, ponieważ nawet przy niskiej frekwencji, w szkole tak dużej jak nasza (mamy prawie 1000 uczniów), glosowania tylko na przerwach uznaliśmy za zbyt skomplikowane. 

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Nie jesteśmy zadowoleni z frekwencji wyborczej. Musimy z tej lekcji wyciągnąć wnioski. Okazuje się, że działania, które przyniosły dobry efekt frekwencyjny w zeszłorocznych wyborach parlamentarnych, w tym roku nie zadziałały. Ponieważ jesteśmy szkoła techniczną, co oznacza że nasi uczniowie mają praktyki zawodowe, są nieobecni w szkole musimy wszystko lepiej planować i skuteczniej docierać z informacją, którą chcemy przekazać. 


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś