"Młodzi głosują - wybory europejskie 2024" PLO nr VIII w Opolu

REALIZACJA ZADANIA: "Szkolne wybory europejskie - RELACJA"

Dodano: 03.06.2024

0

0

W jaki sposób podzieliliście się zadaniami? Jakim wyzwaniom musieliście sprostać przed wyborami? Jak przygotowaliście miejsce do wyborów? [min. 500 znaków]

Na spotkaniu organizacyjnym przeanalizowaliśmy regulamin projektu i podzieliliśmy się zadaniami. W ramach kampanii profrekwencyjnej przeprowadziliśmy debatę "Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę względem imigrantów nielegalnie przekraczających granicę". Bardzo zależało Nam na dotarciu do wszystkich uczniów szkoły, dlatego zaplanowaliśmy zajęcia w każdej z 18 klas. Nasza dwunastka, podzielona na cztery zespoły, przeprowadziła zajęcia w klasach 1 - 3. Skorzystaliśmy ze scenariuszy "Jak wpływać na Parlament Europejski?", "Co daje mi Unia Europejska i jak to wykorzystać?", "Wspólna Europa - jak i po co?", by podkreślać rolę wyborów w funkcjonowaniu demokratycznej Europy, mówić o prawach i obowiązkach obywateli oraz przybliżyć zasady organizacji szkolnej symulacji wyborów. Do udziału w projekcie zachęcaliśmy za pośrednictwem szkolnego radiowęzła i mediów społecznościowych. Przygotowaliśmy też gazetkę szkolną z plakatami otrzymanymi od CEO, hasłami zachęcającymi do głosowania i zasadami szkolnych wyborów. Dbaliśmy o zachowanie bezstronności. Podkreślaliśmy, że Nasze działania i projekt "Młodzi głosują" mają wyłącznie charakter edukacyjny. Powołaliśmy Szkolną Komisję Wyborczą. Następnie przygotowaliśmy listy uprawnionych do głosowania oraz wydrukowaliśmy a także opieczętowaliśmy protokół i karty do głosowania. Naszym lokalem wyborczym była sala Samorządu Szkolnego. W przeddzień wyborów zaplombowaliśmy i zabezpieczyliśmy urnę wyborczą.

Opiszcie dzień wyborów, przebieg i liczenie głosów. W jaki sposób uczniowie i uczennice mogli głosować? Kiedy mogli głosować? [min. 300 znaków]

Wybory w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr VIII w Opolu odbyły się 28 maja 2024 roku. Spotkaliśmy się o 8:00, aby stworzyć lokal wyborczy oraz rozłożyć karty na których uczniowie mogli oddawać głos. O 9.35 zagłosowały pierwsze osoby. Przed otrzymaniem karty wyborczej, uczniowie musieli okazać dokument tożsamości a następnie podpisać się na liście swojej klasy i potwierdzić odbiór karty do głosowania. O godzinie 13.25 zakończyliśmy zbieranie głosów i zaczęliśmy je liczyć. Obliczenie wszystkich głosów, ustalenie frekwencji i wyników poszczególnych komitetów wyborczych oraz sporządzenie protokołu zajęło nam około 30 minut.


Jak zachęcaliście społeczność szkolną do aktywnego udziału? Jak społeczność szkolna reagowała na wydarzenie? [min. 100 znaków]

W ramach kampanii profrekwencyjnej przeprowadziliśmy debatę "Unia Europejska powinna przyjąć bardziej restrykcyjną politykę względem imigrantów nielegalnie przekraczających granicę". Stworzyliśmy cztery trzyosobowe zespoły i zorganizowaliśmy zajęcia w każdej z 16 klas szkoły. Zachęcaliśmy społeczność szkolną do brania udziału w symulacji poprzez zawieszanie dużej ilości plakatów w widocznych miejscach szkoły (na korytarzach, w salach). Powiadamialiśmy uczniów i zachęcaliśmy ich do udziału w głosowaniu poprzez używanie szkolnego radiowęzła, informując o możliwości zagłosowania i zachęcaliśmy do tego. Miejsce, w którym można było oddać swój głos, znajdowało się w głównym punkcie budynku, aby zapobiec jakimkolwiek problemom w znalezieniu nas. Uczniowie naszej szkoły brali udział w głosowaniu oraz byli pozytywnie nastawieni do projektu.


Co według Was wyszło dobrze? Z czego jesteście zadowoleni? Co Was najbardziej zaskoczyło? [min. 200 znaków]

Sądzimy, że ogólny przebieg wyborów, jak i głosowania poszedł sprawnie. Głosowanie uczniów przebiegło zgodnie z zasadami demokracji. Komisja, która czuwała nad wyborami, nie odnotowała żadnych niepokojących wydarzeń. Jak najbardziej jesteśmy zadowoleni z szybkiej i sprawnej organizacji wyborów.

Zaskoczyła nas frekwencja wyborcza, mimo przeprowadzonej, intensywnej kampanii profrekwencyjnej - a spotkaliśmy się z uczennicami i uczniami każdej klasy Naszego liceum i mieliśmy pozytywne oceny. W głosowaniu wzięła udział ponad połowa uczniów naszej szkoły. Mimo to uważamy, że cała organizacja symulacji wyborów wyszła zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Warto było działać i zachęcać do aktywności innych!

Co było najtrudniejsze? Co chcielibyście zmienić przy organizacji kolejnych wyborów? [min. 100 znaków]

Najtrudniejszym wyzwaniem, stojącym przed nami, było zachęcenie dużej ilości osób do udziału w wyborach. Pomimo wytężonych wysiłków, wiele osób nie skorzystało z prawa do zagłosowania w symulacji wyborów. Na frekwencję wyborczą wpływ miała wycieczka szkolna w której uczestniczyli uczniowie i uczennice dwóch klas. Nadal będziemy podejmować działania w celu większego zaangażowania społeczności szkolnej oraz rozpowszechniania informacji o prawie obywatelskich, jakim jest prawo wyborcze.

Informacje o projekcie "Młodzi głosują 2024" na Waszych stronach i w mediach

https://lo8.opole.pl/mlodzi-glosuja-wybory-do-pe/



Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś